Den Ortodokse Kirke i Danmark - https://ortodoks.dk

Metropolit Josephs Julehilsen 2025

Elske­de fædre, brød­re og søstre i Kristus, Han som fødes

Gud, som til for­skel­li­ge tider og på for­skel­li­ge måder i for­gang­ne tider tal­te til fædre­ne ved pro­fe­ter­ne (Heb. 1:1), for­ud­sag­de Mes­si­as’ kom­me, Han, som skul­le fri os fra den fædre­ne synd. Den­ne for­ud­si­gel­se kom grad­vist. Alle­re­de i Para­dis, da Gud tal­te til de fald­ne Adam og Eva, fore­greb Han For­lø­se­ren, der skul­le fødes som kvin­dens afkom: Jeg sæt­ter fjend­skab mel­lem dig og kvin­den, mel­lem dit afkom og hen­des: Hen­des afkom skal knu­se dit hoved’, og du skal bide hen­des afkom i hælen (1. Mos. 3:15).

For­be­re­del­sen af Isra­el til Her­rens kom­me blev gjort på man­ge måder, men sær­lig vig­tig var de hel­li­ge pro­fe­ters rol­le i fol­kets oplys­ning. Pro­fe­ter­ne for­ud­sag­de og skil­dre­de på leven­de vis bil­le­det af Mes­si­as århund­re­der inden Hans Fød­sel og vir­ke blandt folk – så leven­de, at man fyl­des af ære­frygt for Gud og Hans tje­ne­re, pro­fe­ter­ne fra Den Gam­le Pagt.

Kri­sti Fød­sel og det vidun­der­li­ge myste­rie om Ham, der fødes i grot­ten i Bet­hle­hem, blev for­ud­skik­ket på en hjer­te-gri­ben­de måde af Pro­fe­ten Esa­jas: Men Her­ren vil selv give jer et tegn: Se, Jom­fru­en skal bli­ve med Barn og føde en Søn, og hun skal give Ham nav­net Imma­nu­el (Es. 7:14) Og dog glem­mer vi ofte det Sto­re Lys – Guds Søn – som sam­me pro­fet beskri­ver i begyn­del­sen af Kapi­tel 9 : Det folk, der van­drer i mør­ket, skal se et stort lys, lys strå­ler frem over dem,der bor i mør­kets og døde­ns land (Es. 9:2)

Lyset er en gud­dom­me­lig egen­skab. I Den Hel­li­ge Skrift benæv­nes Gud selv som Det San­de Lys: Her­ren er mit Lys og min Frel­se, for hvem skul­le jeg da fryg­te? (Sl. 26/27:1) Og igen: Og Lyset skin­ner i mør­ket; og mør­ket fik ikke bugt med det (Joh. 1:5). Det­te Lys vil, at fol­ket tager del i det, tager imod det og føl­ger det. Såle­des frel­ser Gud Sit folk, ikke ale­ne fra frem­me­des ind­træn­gen, men også Sit nye folk – de ret tro­en­de krist­ne – fra Døds­ri­gets mør­ke og synd.

Tiden for Lysets nær­vær er oprun­den, og Gud prok­la­me­rer en glæ­dens tid – en glæ­de, der kom­mer fra Ham. Den sto­re og san­de glæ­de er kom­met til ver­den ved Bar­ne-Kon­gens Fød­sel i kon­ge­lig pragt. En Kon­ge, som hid­brin­ger den læn­ge ven­te­de fri­sæt­ning fra synd og død. Den Kon­ge er det men­ne­ske­v­ord­ne Guds Ord, vor Her­re Jesus Kristus, som for vor frel­ses skyld blev os lig i alle ting, und­ta­gen synd (Rom. 8:3)

Hans her­re­døm­me er evigt, og selv om Han ydmy­ge­de Sig og antog en tje­ners skik­kel­se ved Sin Fød­sel (Fil 2: 7–8), miste­de han på ingen måde Sin gud­dom­me­li­ge vær­dig­hed og majestæt: Thi et Barn er født os, en Søn er os givet, på Hans skul­der skal her­re­døm­met hvi­le; og Hans Navn skal være: Under­fuld-Råd­gi­ver, Væl­dig-Gud, Evig­heds-Fader, Freds-Fyr­ste (Es: 9:6).

Fred er ikke blot og bart fra­vær af krig, men en gud­dom­me­lig gave – for­so­nin­gen af syn­di­ge men­ne­sker med Gud ved Kri­sti offer på Golg­ha­ta. Det er grun­den til, at Hans fred skal være uden ende, og Hans her­re­døm­me skal vare evigt. Bar­net er den san­de Sal­ve­de, som til ful­de ejer Hel­li­gån­dens gaver: Den Her­re, Her­rens Ånd er over mig, for­di Her­ren sal­ve­de mig; Han send­te mig med glæ­des­bud til ydmy­ge, med lægedom for søn­der­brud­te hjer­ter, for at udrå­be fri­hed for fan­ger, og blin­de skal få synet til­ba­ge (Es. 61:1). Mod­sat præ­ster, kon­ger og pro­fe­ter i Den Gam­le Pagts tid, som var sal­ve­de til at vir­ke som mel­lem­mænd mel­lem Gud og men­ne­sker, så er Kristus selv Den Gud­dom­me­li­ge, den san­de Mellemmand.

Som Pro­fet udrå­ber Her­ren Jesus Kristus et nådens år fra Her­ren – den Nye Pagt (Es. 61:2). Som Ypper­ste­præst gav Han Sig selv hen som et rent og lyde­frit offer for vore syn­ders skyld. Som sand Kon­ge er Han Kir­kens Hove­de, og Han skal rege­re for evigt i Sit Rige. Hans her­re­døm­me må begyn­de her på jor­den i vore hjer­ter, så at vi må være del­ag­ti­ge i Ham i Hans evi­ge Rige.

Kristus rege­rer med ret­færd og ret­fær­dig­hed. Han ale­ne er ret­fær­dig, og Han skal døm­me på Den Yder­ste Dag: Når Men­ne­ske søn­nen kom­mer i Sin her­lig­hed, og alle eng­le­ne med Ham, da skal Han sæt­te Sig på Sin her­lig­heds tro­ne. Og alle fol­keslag skal sam­les for­an Ham … (Matt. 25: 31–32). Foer­so­nin­gen udvir­kes af Her­ren Jesus Kristus, om Hvem der er skre­vet: Hær­ska­rers Her­res nid­kær­hed skal udvir­ke det­te (Es. 9:7)

I Det Gam­le Testa­men­te beskri­ves Gud ofte som en nid­kær Gud: … Thi jeg, Her­ren din Gud, er en nid­kær Gud (2. Mos. 20:5). Han vog­ter nid­kært over Sit folk, når de fal­der bort fra den san­de til­be­del­se af den ene Gud og begyn­der at tje­ne afg­u­der: Fol­kens bil­le­der er sølv og guld, værk af men­ne­ske­hæn­der (Sl. 134/135:15). Guds nid­kær­hed er nært knyt­tet til Hans gud­dom­me­li­ge magt, hvor­ved Han åben­ba­res som Den Almæg­ti­ge, Den Sejer­ri­ge. For os er den stør­ste af Hans sej­re dén på Kor­set – sej­ren over synd og død – en sejr, i hvil­ken også vi med Guds hjælp må bli­ve del­ag­ti­ge i vore jor­di­ske liv.

Fol­ke­ne i Den Gam­le Pagts tid afven­te­de med frygt og bæven frem­kom­sten af det under­ful­de gud­dom­me­li­ge Lys – Lyset, om hvil­ket den hel­li­ge apo­stel og evan­ge­list Johan­nes Teo­lo­gen skri­ver: Og lyset skin­ner i mør­ket, og mør­ket fik ikke bugt med det (Joh. 1:5) Til­sy­ne­kom­sten af det­te uskab­te Lys, som var til før ver­den blev til, blev for­ud­sagt af Pro­fe­ten Esa­jas. Lyset er Under­fuld-Råd­gi­ver, Bar­ne-Kon­gen, vor Her­re Jesus Kristus.

Det Bul­gar­ske Orto­dok­se Stift for USA, Cana­da og Austra­li­en afven­ter lige­le­des i ærbø­dig­hed dagen for Kri­sti Fød­sel. I dis­se for­fe­stens dage for­be­re­der vi os, så at vore hjer­ter må bli­ve grot­ter i Bet­hle­hem, hvori Kristus må fødes, så Han kan oply­se os med Sit aldrig svin­den­de for­kla­rel­sens Lys og gøre os Ham lige.

En vel­sig­net Kri­sti Fød­sel og et glæ­des­fyldt Nytår 2026!

sign. Met. Joseph
Metro­po­lit for USA, Cana­da og Australien