| Udgivet 20. januar 2014 af f. Poul Sebbelov — 30. søndag efter Pinse, 19. januar 2014 I Faderens og Sønnens og Helligåndens Navn Kære brødre og søstre i Kristus Evangeliet kalder vi også for det gode budskab. Det er et godt navn, for det peger på Kristi komme, det peger på, at med Jesus Kristus bliver Gud menneske blandt mennesker, for at vi må få del i Hans guddommelige herlighed. I sandhed det gode budskab. Vi skal imidlertid forstå navnet rigtigt. Evangeliet er ikke sådan en almén feel-good meddelelse med indholdet Gud er god, og alt er godt, så vi behøver ikke bekymre os yderligere. Tværtimod! Læs mere Udgivet 9. april 2012 Palmesøndag I Faderens og Sønnens og Helligåndens Navn Kære brødre og søstre i Kristus Velsignet være Han, som kommer i Herrens Navn! Hosianna! Sådan lyder det fra skaren i Jerusalem i dag. Og sådan lyder det fra os på dagen, hvor vi indleder Den Stille Uge. Velsignet være Han! Et råb fra Salmernes Bog (Sl. 118). Et jubelråb! Vi kan gerne citere lidt mere udførligt fra samme Salme for at begribe sammenhængen: Tak Herren, thi Han er god, Hans miskundhed varer evindelig … Denne er dagen, som Herren har gjort, lad os juble og glæde os … Herren er Gud og har vist Sig for os … Festtoget med grene slynge sig frem til alterets horn … og så igen til afslutning: Tak Herren, thi Han er god, Hans miskundhed varer evindelig. Vi istemmer jublende lovsang. Mærkeligt nok, kunne man synes, her hvor vi indleder den uge, som også kaldes for Lidelsesugen. – Jesu disciple fandt det også mærkeligt, for, som vi har hørt det hos evangelisten Johannes i dag: Disciplene forstod det ikke fra først af, men da Jesus var herliggjort, kom de i hu, at dette stod skrevet om Ham, og at man havde gjort dette for Ham. Hvad er det, der står skrevet om Ham, og som disciplene først bagefter bliver klar over? Jo, det er, at det ydmyge indtog, ikke med stridsvogn, firspand og militær eskorte , men på et ungt æsel, at netop dét er Kongens indtog, sådan som det beskrives hos profeterne Esajas og Zakarias. Hos Zakarias hedder det: Fryd dig … og råb med glæde. Se, din Konge … retfærdig og sejrrig er Han, ydmyg, ridende på et æsel, på et asenindes føl. Disciplene er forvirrede dér og da. Men vi, vi som i Kristi Kirke allerede kender vor Herre, Gud og Frelser, Jesus Kristus i herlighed, er vi da bedre stillet end disciplene, som de stod dér ved vejsiden? Ja og nej! Ja, for vi har den forventning indlejret dybt i vore hjerter, at Han skal komme igen i herlighed, og at vi da skal se Ham som Han er. I modsætning til disciplene ved indfaldsvejen til Jerusalem har vi allerede vished om Kristi Opstandelse og sejr over døden. Og nej, for trods den vished er der heller ikke for os nogen vej uden om i den kommende uge at dele rådvildheden, gruen, angsten og fortvivlelsen hos disciplene og hos alle, som ledsager Jesus gennem Hans lidelse og død. – Johannes Teologen og Evangelisten beskriver for os i dagens evangelielæsning, hvor kompleks, hvor mangesidig situationen er. Vi begynder i Betania hos Lazarus, ham, som Jesus havde opvakt fra de døde. Her er da grund til stor glæde! Ved at kalde Lazarus ud fra graven forudskikker Kristus Sin egen Opstandelse, Han gør det troværdigt for os tvivlere, at Han er dødens Overmand, at vi ikke skal fortvivle, ja, at Han selv skal opstå, og at vi skal få del i Hans Opstandelse. Og vi glæder os af hjertet! Derfor, af hjertets glæde, er det, at Maria, Marthas søster, salver Herrens fødder og tørrer dem med sit hår. For at gøre det klart, at vi, grundet Lazarus-tegnet, har fået vished for, at Jesus er Kristus, det vil sige Den Salvede. Guds Salvede, vor Herre og Frelser. Og den vished glæder os af hjertet! Men salvningen har også en helt anden side, den helt modsatte henvisning. For det er de døde, som salves, inden de begraves. Marias salvning af Jesus viser således hen på Hans død. Derfor er det, Jesus selv siger: Lad hende i fred, så hun kan gemme salven til min begravelsesdag. Herren Kristus forudskikker Sin Korsfæstelse og død. Og vi, vi gruer ved tanken om at skulle stå ved Frelserens grav. Vi gruer ved, at der ikke er anden vej til Opstandelsen end dén, der fører gennem lidelse, forhånelse, korsfæstelse og død. Og ypperstepræsterne, ja de beslutter, at de vil gøre, hvad der står i deres magt for at udradere glædens og håbets genstand, at de vil fjerne dét, som bringer mennesker til tro på Jesus. De beslutter, hedder det, at de også vil slå Lazarus ihjel. — Også? Jo, for de samme har allerede længst besluttet, at de vil slå Jesus selv ihjel. Lad os ikke tage fejl, brødre og søstre i Kristus, også i dag, hos os og i vore dage, er der dem, som af al magt søger at dræbe alt dét, som bringer os til tro på Kristus. De slår os vel ikke korporligt ihjel, men de gør alt, hvad de kan for at nedvurdere og latterliggøre livet i Kristus, Kirkens liv, hvor vi efter Kristi eget bud mystisk tager del i Hans lidelse og død i håb om også at få del i Hans herlige Opstandelse. Fra nu af, fra i dag træder vi sammen med Kristus ind i lidelsen og i Hans vej til Korset. Men Kirken husker os på, at når Jesus går mod Sin død, gør Han det af Sin egen vilje: Ingen tager livet fra mig, men jeg sætter det til af mig selv. Jeg har magt til at sætte det til, og jeg har magt til at tage det igen, siger Jesus (Joh. 10,18) Kristi magt, det er kærlighedens magt over liv og død, den magt, hvorved Kristus opstår og river de døde med Sig ud af dødsrigets garn. Det er den magt, med hvilken Kristus råber til Lazarus, som allerede har været fire dage i graven: Lazarus, kom herud! Og vi glæder os af hjertet! For dét, vi aner om Kristi Opstandelse, det får vi som et tegn, et forvarsel, ved Lazarus opvækkelse. Og skulle vi ikke forstå tegnet, så lad os lytte til og altid huske på Herrens ord til Martha: Jeg er Opstandelsen og Livet. Dén, som tror på mig, skal leve, om end han dør. (Joh. 11,25) Med de ord ændres for altid forståelsen af, hvad døden er. Lad så blot tidens videnskabstroende ypperstepræster kalde døden for livets ophør og det enkelte menneskes udslettelse. Og lad blot tidens panteistiske ypperstepræster prædike genfødslernes hjul og personlighedens og bevidsthedens opløsning i intethedens hav. – Lad dem prædike, som de vil, men lad ikke deres prædiken rokke os en tomme fra Kristi ord: Dén, som hører mit ord og tror Ham, som sendte mig, han har evigt liv og kommer ikke for dommen, men han er allerede gået over fra døden til livet (Joh. 5,24) Dødens magt er én gang for altid brudt, og livet har sejret i Kristus. Lad os, brødre og søstre, på den baggrund begive os på vej ind i Lidelsesugen. Og lad os råbe det ud: Velsignet være Han, som kommer i Herrens Navn! – i den tro og i det håb, at vi allerede, i Kirken ved Helligånden, har del i Kristi Opstandelse. Amen! Udgivet 22. januar 2008 Aftenen den 22. januar i Svenska Gustavskyrkan Ved f. Poul Sebbelov Paulus’ Første Brev til Thessalonikerne 5, 12 – 18: Brødre, vi beder jer om at skønne på dem, som gør et slidsomt arbejde iblandt jer og er jeres forstandere i Herren og retleder jer. Agt dem særlig højt i kærlighed for deres gerningers skyld. Hold fred med hverandre! Og vi lægger jer på sinde,brødre: retled de uskikkelige, trøst de modfaldne, tag jer af de skrøbelige, og vis langmodighed imod alle. Se til, at ingen gengælder nogen ondt med ondt; men stræb altid efter at gøre det gode, både mod hverandre indbyrdes og mod alle. Vær altid glade, bed uden ophør, og sig tak under alle forhold; thi det er Guds vilje med jer i Kristus Jesus. I Faderens og Sønnens og Helligåndens Navn Kære brødre og søstre i Kristus Vær altid glade, bed uden ophør, sig ’tak’ under alle forhold … Sådan hedder det hos den hellige apostel Paulus. Det er let nok sagt; men hvordan i alverden bærer vi os ad med det? Der er jo hele tiden så meget, både i verden omkring os og måske også i vore personlige forhold, som snarere gør os triste og kede af det, end det gør os glade. Og vi konfronteres hver eneste dag med forhold, med ulykker, krige, had, misundelse, alskens fjendtlighed og dertil fattigdom og sygdom som snarere giver os anledning til sorg og beklagelse end til taknemmelighed. – Og så har vi i øvrigt så travlt, at det kniber gevaldigt med at finde tid til bøn. Men al helbredelse af alverdens skrøbeligheder begynder med bønnens indre forvandling af hvert enkelt menneske. Bøn er derfor et brud med alle kendte tankemønstre: Søg først Guds Rige i tro og i tillid, for da skal alt andet gives jer i tilgift. Paulus’ opfordring til glæde og til bøn er ikke en opfordring til, at vi skulle lukke øjnene for verdens lidelse, men til, at vi sætter hele vor lid og alt vort håb til Kristus. Vi venter ikke nogen hjælp fra mennesker, hedder det i én af Kirkens aftenbønner. For den skabte verden bæres oppe af Kristus; og den bæres af Kristi Kirkes uophørlige bøn, af bønnerne fra os mennesker, der, med hl. Filaret af Moskvas ord, er anbragt i balance på Guds skabende Ord, som på en diamantbro. Oven over os er den guddommelige uendelighed; neden under os er vor egen intetheds afgrund. Det er mindre end en måned siden, vi fejrede Kristi fødsel som Menneske; og med Guds komme til jord har vi mennesker fået skænket et helt nyt liv. Vi er blevet befriede, med Patriark Bartholomæos I af Konstantinopels ord, befriede fra følelsen af ubegribelig tomhed, og dermed kommet fri af den vej, som fører til et endnu dybere, iskoldt mørke, til den evige fortabelses nat. Og i stedet har vi fået skænket Guds kærligheds vej, den vej, som af Guds nåde gør os kriste-lige, så at vi med Grundtvig fulde af jubel kan istemme: O, kriste-lighed, du skænker vort hjerte, hvad verden ej ved. Guds kærligheds vej giver os del i guddommelig natur, sådan som den hellige apostel Peter skriver. Ad den kærlighedens vej føres vi til det nye liv, hvor vi med apostlen i sandhed vil kunne sige: Jeg lever, dog ikke længere jeg, men Kristus i mig! I Kristus har al glæde sin rod: Kristus er nedstegen fra Himmelen, Han har taget vor menneskelighed på Sig, for at vi skulle få del i Hans guddommelighed og få bolig i Guds Rige. Guds Søn har taget jordisk forgængelighed og død på Sig, Han har overvundet døden, Han har sprængt dødsrigets porte, for at vi skulle få del i det evige liv med Ham i Hans Rige. Derfor kan vi i sandhed sige ’tak’ under alle forhold. For alting står og falder ikke med, om det går op eller ned med os i denne verden. Vi er ikke længere henviste til, som Karen Blixen udtrykker det, at købe vor lykke til dagens notering; for i Kristus har vi modtaget det svimlende håb, at vi skal blive Ham lige. Således skriver den hellige evangelist Johannes Teologen i sit første brev, at når Kristus åbenbares, skal vi blive Ham lige, for vi skal se Ham, som Han er. Glæden og håbet er skænket os med Kristus. Ikke blot til eget, ’internt’ brug, men for at vi i Guds Kirke skal være vidner om Kristus, for at vi skal være lys og salt for verden, for at vi i verden skal være det tegn, der peger hen imod Guds Riges herlighed, fordi vor glæde over Kristus altid er synlig, og vor stadige taksigelse for Hans frelsende virke er hørlig for alle. Vi har ikke fået til opgave at sætte det Lys, som stråler i mørket under en skæppe eller forsøge at holde det hemmeligt for ’udenforstående’. Tværtimod har vi fået den opgave i Kirken at vise Kristi lys frem for alverden. Glædens og håbets modsætning, det er netop den fortvivlelse, som vokser ud af dødens og tomhedens iskolde mørke. Fortvivlelse er en åndelig sygdom, der angriber og plager mennesker, som ikke véd, hvor de skal finde lys eller håb. – Og det eneste svar, vi kan give dem, det er, at vi kristne selv åbenlyst, synligt og begribeligt for enhver, lever i bøn, i glæde over Kristus og i håbet om Guds Riges fylde; også når vi får lidelse, ulykke og smerte tæt ind på livet. Kristus er for os håbets Kilde, og lever vi ikke det håb synligt og mærkbart for alle, så spreder vi heller ikke håbet blandt mennesker. Al vor møje, det være sig politisk, økonomisk eller intellektuelt, al vor møje er til ingen verdens gavn hvis ikke vi samtidigt formår at fremvise og viderebringe det kristne håb gennem det kærlighedens liv, vi lever i Guds Kirke. Kærlighedens liv, det åndelige liv, er ikke noget, vi kan foregive eller lade som om; vi kan ikke fremføre det som en anden teaterforestilling. – For det er et liv, som vokser ud af tro og håb, som nærer sig ved de hellige mysterier, ved modtagelsen af Kristi Legeme og Blod; og det er et liv, som folder sig ud i bøn. I bønnen kan vi aflæse, hvor dybt vi er prægede af Kristi kærlighed. Har den smittet af på os? Møder vi Guds uendelige kærlighed til os med taksigelse og bøn? Vi bruger måske megen tid på at tænke, skrive, tale, filosofere og gøre dybsindige betragtninger om Gud; men hvad med bønnen? Går vi med åbent sind Kristus i møde i uophørlig bøn? Apostlens ord, bed uden ophør! vækker de genklang i vore hjerter? Eller vækker ordene blot uro, undren og usikkerhed? Der findes en enkel bøn, som kunne være et svar på dette vanskelige krav om bøn uden ophør. Den kaldes for Jesusbønnen eller Hjertebønnen. Den har særligt hjemme i Den Ortodokse Kirke, men der er mange andre kristne, som kender og beder denne bøn: Herre, Jesus Kristus, Guds Søn, forbarm Dig over mig synder. – Jesusbønnen er en kilde til glæde og styrkelse, selv for den, som kun beder den en gang imellem; men det er også en bøn, vi kan øve os i at gøre til en del af hverdagen. Vi kan bede den, mens vi slår græs, vasker op, venter på bussen, sidder i toget, eller hvilke gøremål, der nu falder for. Da vil vi kunne erfare, at bønnen efterhånden bliver en helt naturlig del af vore tanker og bevidsthed; og vi vil få en anelse, om end aldrig så vag, om styrken hos de hellige mænd og kvinder, i hvis hjerter bønnens ord lyder dag og nat uden ophør: Herre, Jesus Kristus, Guds Søn, forbarm Dig over mig synder. Det åndelige liv er i sit væsen et liv i bøn. Det lærer vi af Kristus selv, det lærer vi af Kirkens hellige, og det lærer vi i klostrene, hvor munke og nonner beder uden ophør, ikke blot for sig selv og hinanden, men for os og for hele verden. Uden bøn kan vi intet udrette, uden bøn er vi til ingen gavn for vor næste. Én af Ruslands hellige, Serafim af Sarov, giver sin erfaring med et liv i bøn videre til hver enkelt af os med dette råd: Find først freden i dit eget hjerte; så bliver tusinder frelst omkring dig! Al bøn begynder med omvendelse, med hjertets brændende længsel efter Kristus og efter lighed med Ham. Men bønnen fører også til omvendelse, bønnen udvirker i os, at vi får noget andet i sinde. Ved bøn forvandles vi indefra, så at vi hver især bringer Guds Kirkes uophørlige bøn med os, hvor vi går og står, til alle tider, på alle steder og blandt alle mennesker. Lad os da, brødre og søstre i Kristus være dristige! Lad os vove det åndelige liv i tro og i bøn. Tøv ikke! Finder vi bønnen vanskelig at komme i gang med, da lad os råbe som faderen til den syge dreng: Jeg tror! Hjælp min vantro! – For der er ingen anden vej end bønnens, og der er intet andet vidnesbyrd for verden, end at Guds Kirke ved sine troendes stadige bøn gør troen og håbet synlige for alle mennesker som tegn på Guds uendelige kærlighed, den kærlighed, der ved Hans Søn og Ord bærer hele skabningen. Har vi vilje til livet i Kristus? Så lad os sætte viljen ind på at følge den hellige apostels opfordring: Lad os altid være glade; og lad os under alle forhold takke Gud i uophørlig bøn: Ham være lov og pris og ære, Fader, Søn og Helligånd, nu og altid og i al evighed. Amen! -
- Fra Gustavskyrkan
-
- Fra Gustavskyrkan
-
- Kirkevandringen i Skt Ansgar Kirke
-
- Skt. Alban
|