Hvordan skal vi læse Bibelen?
Af Biskop Kallistos (Ware) Vi tror, at Den hellige Skrift udgør et sammenhængende hele. Skriften er på én og samme tid guddommeligt inspireret og udtrykt af mennesker. Den er et autoritativt vidnesbyrd om Guds åbenbaring af Sig Selv; i Skabelsen, i Gu…
Påklædning i kirken
Her nedenfor nogle enkle retningslinier for, hvordan man bør klæde sig i kirken. Og hvordan man i øvrigt forholder sig. Kom i god tid!
Man bør være til stede og på plads i kirken, inden Liturgien (eller anden tjeneste) indledes. Vi træder respek…
Hvad er døden?
Af fader Fotius Det ikke-troende Menneske kan ikke give nogen Forklaring paa Døden. Andet end selvfølgelige, intetsigende Konstateringer saasom: at da ryger man ud af Registeret , eller at de legemlige Funktioner ophører. Med et rent dennesidigt Syn …
Hvordan kan vi tro?
Af f. Poul Den kristne tro er ikke en diffus ”spirituel” forståelse af tilværelsen. Kristendom har definérbare konturer, som giver plads for et bestemt indhold og udelukker andre. Kristen tro er med andre ord eksklusiv. I og med det kristne liv ti…
Ortodokse og katolikker
Der er veldefinerede, markante teologiske forskelle mellem Den Ortodokse Kirke og Den Romersk-katolske Kirke. Erkendelsen af, at disse forskelle er reelle, er det eneste holdbare grundlag for den samtale, vi alle ønsker. Det er derfor ærgerligt, når de…
Vor tro er ej på hvad som helst
Kristen tro har grundlæggende intet til fælles med new age. Det påstår ganske vist repræsentanter fra new-age-miljøet. Også kristne kan ind imellem have vanskeligt ved at skelne. Men religioner har forskelligt indhold, og disse indhold lader sig sammen…
Darwins lære og den ortodokse kristne tro
Den Ortodokse Kirke er ikke fundamentalistisk i sin læsning af Bibelen. Det betyder, at ortodokse kristne ikke anser Skabelsesberetningen for en videnskabelig redegørelse for verdens tilblivelse og menneskets plads deri. En bogstavelig læsning af…
“Mirakler”
Bogomtale Af Poul Sebbelov I København er der udkommet en bog med titlen ’Mirakler’. Forfatteren, Niels Christian Hvidt, er en yngre (født 1969) dansk teolog, der er konverteret til Den Romersk-katolske Kirke. Han er dr. theol. fra Gregoriana Unive…
Forskellige aspekter af ”den russiske tradition”
Af professor Nikita Struve, Paris
Medlem af Stiftsrådet Min artikel skal handle om tre postulater, som er modsigelsesfyldte, men som faktisk afspejler forskellige aspekter af virkeligheden i vor Kirke.
For det første: Man kan sige, grosso modo ‚…
Hvorfor titulerer man præster fader i Den Ortodokse Kirke?
Af fader Steven Tsichlis, St. Pauls Greek Orthodox Church For nylig talte jeg med én fra en ”ikke-konfessionel” kirke, som spurgte mig: Hvorfor titulerer man præster ”fader”i din kirke? Det er ikke i overensstemmelse med Bibelens lære! For Jesus …