Ofte stillede spørgsmål

Hvordan skal vi læse Bibelen?

Af Biskop Kal­li­stos (Ware) Vi tror, at Den hel­li­ge Skrift udgør et sam­men­hæn­gen­de hele. Skrif­ten er på én og sam­me tid gud­dom­me­ligt inspi­re­ret og udtrykt af men­ne­sker. Den er et auto­ri­ta­tivt vid­nes­byrd om Guds åben­ba­ring af Sig Selv; i Ska­bel­sen, i Gu…

Påklædning i kirken

Her neden­for nog­le enk­le ret­nings­li­ni­er for, hvor­dan man bør klæ­de sig i kir­ken. Og hvor­dan man i øvrigt for­hol­der sig. Kom i god tid! Man bør være til ste­de og på plads i kir­ken, inden Litur­gi­en (eller anden tje­ne­ste) ind­le­des. Vi træ­der respek…

Hvad er døden?

Af  fader Foti­us Det ikke-tro­en­de Men­ne­ske kan ikke give nogen For­kla­ring paa Døden. Andet end selv­føl­ge­li­ge, intet­si­gen­de Kon­sta­te­rin­ger saa­som: at da ryger man ud af Regi­ste­ret , eller at de legem­li­ge Funk­tio­ner ophø­rer. Med et rent den­nesi­digt Syn …

Hvordan kan vi tro?

Af f. Poul Den krist­ne tro er ikke en dif­fus ”spi­ri­tu­el” for­stå­el­se af til­væ­rel­sen. Kris­ten­dom har definér­ba­re kon­tu­rer, som giver plads for et bestemt ind­hold og ude­luk­ker andre. Kri­sten tro er med andre ord eks­klu­siv. I og med det krist­ne liv ti…

Ortodokse og katolikker

Der er vel­de­fi­ne­re­de, mar­kan­te teo­lo­gi­ske for­skel­le mel­lem Den Orto­dok­se Kir­ke og Den Romersk-katol­ske Kir­ke. Erken­del­sen af, at dis­se for­skel­le er reel­le, er det ene­ste hold­ba­re grund­lag for den sam­ta­le, vi alle ønsker. Det er der­for ærger­ligt, når de…

Vor tro er ej på hvad som helst

Kri­sten tro har grund­læg­gen­de intet til fæl­les med new age. Det påstår gan­ske vist repræ­sen­tan­ter fra new-age-mil­jø­et. Også krist­ne kan ind imel­lem have van­ske­ligt ved at skel­ne. Men reli­gio­ner har for­skel­ligt ind­hold, og dis­se ind­hold lader sig sammen…

Darwins lære og den ortodokse kristne tro

Den Orto­dok­se Kir­ke er ikke fun­da­men­ta­li­stisk i sin læs­ning af Bibe­len. Det bety­der, at orto­dok­se krist­ne ikke anser Ska­bel­ses­be­ret­nin­gen for en viden­ska­be­lig rede­gø­rel­se for ver­dens til­bli­vel­se og men­ne­skets plads deri. En bog­sta­ve­lig læs­ning af…

Mirakler”

Bog­om­ta­le Af Poul Seb­be­lov I Køben­havn er der udkom­met en bog med tit­len ’Mirak­ler’. For­fat­te­ren, Niels Chri­sti­an Hvidt, er en yngre (født 1969) dansk teo­log, der er kon­ver­te­ret til Den Romersk-katol­ske Kir­ke. Han er dr. the­ol. fra Gre­go­ri­a­na Unive…

Forskellige aspekter af ”den russiske tradition”

Af pro­fes­sor Niki­ta Str­u­ve, Paris Med­lem af Stifts­rå­det Min arti­kel skal hand­le om tre postu­la­ter, som er mod­si­gel­ses­fyld­te, men som fak­tisk afspej­ler for­skel­li­ge aspek­ter af vir­ke­lig­he­den i vor Kir­ke. For det før­ste: Man kan sige, gros­so modo ‚…

Hvorfor titulerer man præster fader i Den Ortodokse Kirke?

Af fader Ste­ven Tsi­chlis, St. Pauls Gre­ek Ortho­dox Church For nylig tal­te jeg med én fra en ”ikke-kon­fes­sio­nel” kir­ke, som spurg­te mig: Hvor­for titu­le­rer man præ­ster ”fader”i din kir­ke? Det er ikke i over­ens­stem­mel­se med Bibe­lens lære! For Jesus …