af f. Poul Sebbelov — 30. søndag efter Pinse, 19. januar 2014
I Faderens og Sønnens og Helligåndens Navn
Kære brødre og søstre i Kristus
Evangeliet kalder vi også for det gode budskab. Det er et godt navn, for det peger på Kristi komme, det peger på, at med Jesus Kristus bliver Gud menneske blandt mennesker, for at vi må få del i Hans guddommelige herlighed. I sandhed det gode budskab.
Vi skal imidlertid forstå navnet rigtigt. Evangeliet er ikke sådan en almén feel-good meddelelse med indholdet Gud er god, og alt er godt, så vi behøver ikke bekymre os yderligere. Tværtimod! Evangeliet er for alvor, for Evangeliet giver os igen og igen anledning til dyb bekymring. Bekymring over mig selv, sorg og græmmelse over, hvor lidt jeg formår. – Som nu den fremtrædende, rige mand, vi har læst om hos Lukas i dag; ham, som mener om sig selv, at han gør alt det rigtige, men som, når det kommer til stykket, sætter sin jordiske rigdom over Gud.
I den politiske sfære er der et interessant fænomén, som gør sig gældende. Der er en del mennesker, som lever til højre, men stemmer til venstre. Mennesker, som har alle de ”rigtige”, det man plejer at kalde de ”politisk korrekte” meninger om fordelingspolitik, økonomi, økologi og integration og meget mere – mennesker, som ofte er karakteriseret ved, at de personligt ikke kender til at lide nød, har råd til at spise og drikke på den helt rigtige, økologiske måde, og som gerne befinder sig på tryg afstand af alle integrationsproblemer.
Leve til højre, men stemme til venstre – den sproglige figur peger jo på en manglende overensstemmelse mellem ord og gerning, mellem teori og reelt levet liv. Er der mon nogen parallel til sådan et paradoks i vort, altså i det kristne liv? Det er nok værd at tænke over! – For hvem er egentlig vi, som søndag efter søndag synger, at salige er de fattige, salige er de som sørger, salige de, som hungrer og tørster, salige de, som er forfulgte, salige de, som hånes og lyves alt ondt på? — Hvem er vi, som alt imens vi synger lovsange til fattigdom og afsavn, sørger godt for os selv, spiser og drikker mere end godt, inden vi så meget som tænker på de fattige og nødlidende? Hvem er vi, som skaffer os gode, smagfulde huse og lejligheder, inden vi tænker på at bygge Kirke til Guds ære? Hvem er vi, som ikke skal nyde noget af at lide hån og forfølgelse for troen på Kristus? Hvem er vi?
Ligner vi mon den velbjergede, den rige mand, vi har læst om i dag? Og hvis ja, ligner vi ham da så meget, at vi ikke alene deler hans velbjergethed, men også hans bedrøvelse?
For nylig er vi i Danmark blevet begavet med et synaxarion, altså en samling af helgen-levneder for hele kirkeåret. Grundet en storslået og beslutsom menneskelig indsats, grundet på viljen til at sætte meget til side for Kristi skyld, kan vi til og med læse synaxariet på vort eget sprog. – I dag kan vi således læse om den hellige Markus af Efesos, som ene mand reddede den ortodokse tro fra at blive opslugt af Romerkirken efter firenze-koncilet i 1439. Og vi kan læse om et par af de såkaldte ørkenfædre, hellige Makarios den Store af Egypten og den hellige Makarios af Alexandria, som begge var elever af den hellige Antonius den Store, som vi mindedes i fredags.
Men hvad har de nævnte hellige nu med det tidligere sagte at gøre? Dét, at de på hver deres vis satte sig selv til side, at de satte Kristus og livet i ham og Hans Kirke på førstepladsen og foretrak åndelig vækst i Kristus for rigdom og menneskelig anséelse. – Om den hellige Antonius kan vi fx læse, hvordan han, født år 250 af fornemme forældre og bestemt til rigdom og materiel overflod, resolut skaffer sig af med rigdommen efter læsning af den hellige Skrift, hvor han hæfter sig ved ordene hos Mattæus: Hvis du vil være fuldkommen, da sælg alt, hvad du ejer, giv det til de fattige, så vil du have en skat i Himlene. Og kom så og følg mig (Matt. 19.21). Og videre: Vær ikke bekymrede for dagen i morgen (Matt. 6,34).
Den hellige Antonius forærer, efter de ord, sine ejendele og sin jord til omkringboende fattige for selv at kunne begive sig ud i ørkenen og dér rette al opmærksomhed mod Kristus i bøn og tavshed. – Salige er de fattige, de, som hungrer og tørster.
Nu er det forméntlig de færreste af os, som ville være videre egnede til at efterlade alt jordisk bag os forlade denne verden og begive os ud i ørkenens ensomhed for dér at søge Kristus. Men lad os i det mindste vove at se os selv klart i lyset af de helliges liv, og lad os derpå øve os efter bedste evne i at sætte os selv til side for Kristus og Hans Kirkes skyld.
Vejen til Gud går nødvendigvis gennem bedrøvelse. Der er ingen vej udenom: Det har jeg holdt alt sammen! Sådan svarer den rige mand, vi har læst om i dag. og sådan svarer vi måske også. Lad enhver afgøre med sig selv, om han eller hun har gjort sit yderste for at leve efter Kristi bud. – Og har vi ikke det, så lad os ikke nøjes med at slå det hen med, at Gud er god, og alt er godt, men lad os tværtimod anstrenge os til det yderste! For først dér, ved ydergrænsen for min formåen, først dér bliver det virkeligt, også for mig, at for Gud er ingenting umuligt!
Lad os, alt imens vi anstrenger os for at tjene og opbygge menighed og kirke, nære ét og det samme håb for os selv, for hinanden og for vor næste: At Herren, vor Gud, igen og igen i Sin kærlighed vil overgå vore forestillinger og vildeste håb, at han atter og atter, på tværs af al jordisk rimelighed og stik imod al menneskelig retfærdighed, vil gøre det umulige muligt og gøre os syndere, blandt hvilke jeg er den største, gøre os til Sine egne børn, trods vor ringhed og smålighed, og at Han vil lade os blive arvinger til Guds Rige.
Amen.