Den Ortodokse Kirke i Danmark — Gudsmoders Beskyttelses Menighed indbyder til en række samtaleeftermiddage for menighedens katekumener og andre, der måtte være interesseret i at fordybe sig i Den Ortodokse Kirkes tro og praksis.
Samtalerne ledes af menighedens præst og forstander fader Poul Sebbelov og tager udgangspunkt i bogen Kristus er opstanden – Ortodoks Kristendom, der kan købes i kirken for 250 kr.
De følgende datoer ligger fast:
Lørdag den 3. februar 2024, kl. 15.00. Emne: Hvordan kan man tale om kristen tro?
Lørdag den 17. februar 2024, kl. 15.00. Emne: s. 53–66 i bogen.
Det synlige og usynlige – Fra ikke-væren til væren – Født, ikke skabt – Trosbekendelsen 1. oplæg af f. Poul til den tredje samtaleeftermiddag, lørdag den 17. februar 2024:
Første økumeniske koncil – Arianerne – Homoousios/Homoiousios – Af samme væsen som Faderen – Trosbekendelsen 2. oplæg af f. Poul Sebbelov til den tredje samtaleeftermiddag, lørdag den 17. februar 2024:
Den 22. januar 2024 bringer både Jyllands-Posten, TV‑2 , Fyns Stiftstidende og Nordjyske artikler om forbindelser mellem visse ortodokse menigheder i Danmark, det gælder København, Hobro og Bågø, og så Moskvas patriarkat, altså Den Ortodokse Kirke i Rusland.
EU-kommisionens danske pressemeddelelse samme dag henviser til Jyllands-Postens artikel og skriver bl.a. som følger:
“Flere europæiske lande holder vågent øje med den russisk-ortodokse kirke, hvis overhoved, patriark Kirill, støtter op om den Russiske invasion af Ukraine. I Bulgarien er flere russiske præster blevet beskyldt for at “påvirke sociale og politiske processer i Bulgarien”, og er blevet udvist. Patriark Kirill har indrejseforbud i Tjekkiet og Estland og er sanktioneret af Storbritannien.
Men i Danmark har den russisk-ortodokse kirke stadig frit spil. Det skriver Jyllands-Posten, som lørdag afslører, at Udenrigsministeriet i foråret 2023, efter direkte indblanding fra udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (S), sikrede, at Moskvapatriarkatet kan fortsætte med at sende penge ind i Danmark.”
De i den anledning fremkomne oplysninger har ført til, at udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen er blevet indkaldt til Samråd i Folketingets Udenrigs- og Integrationsudvalg. Indkaldelsen er foranlediget af Inger Støjberg og Peter Skaarup, begge fra Danmarksdemokraterne.
På ovenstående baggrund er det magtpåliggende for os at gøre opmærksom på følgende:
Den Ortodokse Kirke i Danmark – Gudsmoders Beskyttelses Menighed er et her i landet godkendt trossamfund. Vi har ingen som helst forbindelse eller tilknytning til Rusland eller Moskvas Patriarkat. Vi er en dansk baseret ortodoks menighed i Danmark; og vi har siden 2022 ved flere lejligheder klart udtrykt afstandtagen til Putins invasion i Ukraine og Moskvas Patriarkats støtte til invasionen. Og vi har vendt os imod Den russiske Kirkes prætentioner om at være ”overdommer” og belære os i Vesten om den ”rette ortodokse moral”.
Nedenfor er der link til to indlæg på Den Ortodokse Kirke i Danmarks blog omhandlende denne problemstilling. Vi har det håb, at disse indlæg vil gøre denne artikels overskrift indlysende! ”Den Ortodokse Kirke i Danmark har absolut intet at gøre med Rusland”:
Efter den guddommelige liturgi på Juledag, den 25. december 2023, samledes vi i Gudsmoders Beskyttelses Menighed om en lille koncert med to af vores unge, Nikoloz Tsakadze på cello og Elene Tsakadze på violin. De spillede 4 julesange for os, som man kan høre herunder.
Guds Søn blev menneske for at vise os hvilke højder Han fører os op til, for at vi ikke skal blæse os op og tro, at vi selv kan overvinde trældommen under djævelen, for at Han, som har to naturer, kunne blive mellemmand og forene begge naturer, for at løse os fra syndens lænker, for at vise Guds kærlighed til os, for at vise os hvilken bundløs ondskab, vi var faldet i, hvilket krævede at Gud blev menneske, for at blive et forbillede i fornedrelsen, som er knyttet til legemlighed og lidelse, for at blive et lægemiddel mod hovmodet, for at vise, at Gud skabte vor natur god, for at blive leder for det nye liv, bekræfte opstandelsen og gøre ende på fortvivlelsen, for, som Menneskesøn, at tage del i døden og gøre menneskene til Guds sønner og deltagere i guddommelig udødelighed, for at vise, at menneskenaturen alene af alt, som er til, er skabt i Guds billede, at den er så nært beslægtet med Gud, at den kan forenes med Ham i en person, for at hædre legemet, og netop det dødelige legeme, for at de hovmodige ånder ikke skulle tro, at de er renere end mennesket og blive guddommelige på grund af deres ulegemlighed og tilsyneladende udødelighed, for at forene mennesket med Gud, de som af naturen er adskilt, blev Kristus mellemmand mellem de to naturer.