Sakramenterne

Kristus har givet Sin Kir­ke gan­ske bestem­te, vel­de­fi­ne­re­de ram­mer for at kun­ne opret­hol­de livet i og med Ham. Han har givet os en ræk­ke kon­kre­te, gen­ken­de­li­ge måder, på hvil­ke vi bli­ver del­ag­ti­ge i Hans liv til­li­ge med Fade­rens og Hel­li­gån­dens liv; og dis­se måder er først og frem­mest de hel­li­ge myste­ri­er, blandt hvil­ke Dåben samt Euka­ri­stien eller Nad­ve­ren, hvor de tro­en­de mod­ta­ger Kri­sti Lege­me og Blod, er i cen­trum. Omkring Euka­ri­stien grup­pe­rer Kir­kens øvri­ge myste­ri­er sig.

Ofte hører man tal­let 7 nævnt: Dåb, Myronsalv­ning (myron er en sær­ligt ind­vi­et olie), Skrif­te­mål, Præ­ste­o­r­di­na­tion, Ægte­vi­el­se, Syge­sal­vel­se og så alt­så Euka­ri­stien. Men man­ge orto­dok­se teo­lo­ger er betæn­ke­li­ge ved i det hele taget at sæt­te tal på myste­ri­er­ne (7‑tallet er over­ta­get fra Vesten i det 17. århund­re­de, hvor en vest­lig ind­fly­del­se gjor­de sig gæl­den­de i Den Orto­dok­se Kir­ke). Det giver bed­re teo­lo­gisk mening at tæn­ke på Kir­kens sam­le­de liv som ét alt­om­fat­ten­de myste­rie med Euka­ri­stien som det abso­lut­te kraft­cen­ter. Med andre ord, vi tæn­ker på Kir­ken, på Tros­be­ken­del­sens ene hel­li­ge, katol­ske og apo­stol­ske Kir­ke som ét alt omfat­ten­de mysterie/sakramente i og for sig.

Fra bogen “Kristus er Opstan­den — Orto­doks Kristendom”

Dåben

Af Adam S. N. Schul En kort gen­nem­gang af den Orto­dok­se Kir­kes for­stå­el­se af Dåbs­sa­kra­men­tet. Dåbens myste­rie eller sakra­men­te er for alle krist­ne, uaf­hæn­gig af deres kon­fes­sion, begyn­del­sen på det krist­ne liv og ind­ta­ger sam­men med den hel­li­ge nadv…

Et skriftemål

En tekst fra Athos Min Her­re og Frel­ser, vel­sign mig, som skrif­ter mine syn­der for Dig. Jeg skrif­ter ikke ale­ne med ord, men til­li­ge med bit­re tårer; for der er meget at græ­de over. Min tro på Dig vak­ler, Her­re: Tan­ker, som udsprin­ger af for li…

Skriftemålet

Af Inger Bjerg Skrif­te­må­let er et af den Orto­dok­se Kir­kes Sakramenter/Mysterier. Nor­malt siger vi, at der er 7 sakra­men­ter: dåben, myr­r­ha­sal­vel­sen, eucha­ri­stien, skrif­te­må­let, embedsor­di­na­tio­ner­ne og ægte­ska­bet, med dåb og nad­ver som de mest betyd­nings­ful­de, hvis…

Menneskets guddommeliggørelse

Af fader Poul Seb­be­lov Med det føl­gen­de skal jeg kort anty­de læren om men­ne­skets gud­dom­me­lig­gø­rel­se, sådan som den ind­går i den orto­dok­se tro og leves i den orto­dok­se kir­ke. Vi begyn­der med at spør­ge: Hvad er menin­gen, for­må­let med det krist­ne liv? O…

Det er tid for Herren at gribe ind!”

Nad­ver­g­ud­stje­ne­sten eller den jor­di­ske him­mel. Af biskop Kal­li­stos (Ware) “Nad­ve­ren er et ved­va­ren­de under”, siger én, som blev en en frem­træ­den­de præst, Hl. Johan­nes af Kron­stadt. For­må­let med vores kon­gres [orto­doks kon­gres i Bel­gi­en, okt. 200…

Liturgien — hellighedens kilde

Udtryk­ket hel­lig­he­dens kil­de optræ­der i de bøn­ner om nådens vir­ke, vi læser efter at have mod­ta­get Kri­sti lege­me og blod. Men hvad er i vir­ke­lig­he­den den­ne hel­lig­hed? Og hvor­dan kan vi øse af dén kil­de? Hel­lig­he­dens sto­re myste­ri­um Lad os først …