| Udgivet 18. april 2010 Den 11. februar 2010 udgik der fra Bukarest et officielt dokument med titlen ”Appel om rumænsk enhed og værdighed i Den Ortodokse Kirke i Rumænien.” Appellen er underskrevet af den rumænske patriark Daniel og en lang række andre rumænske biskopper. Rundskrivelsen er desværre endnu et trist eksempel på den nationalisme, som plager visse ortodokse miljøer. For rumænerne er langt fra de eneste, som hjemsøges af nationalismens spøgelse. Skrivelsen fra Bukarest styrker sig da også med at henvise til, at både Moskvas og Serbiens patriarkater ”for længe siden har påbegyndt processen med, at præsteskab og troende vender tilbage til deres moder-kirker.” Indholdet i den udsendte appel er, at rumænere hører til i den rumænske kirke, uanset hvor de bor, og uanset, om de af personlige, familiære eller andre årsager har fået et andet, lokalt, kirkeligt tilhørsforhold. Rundskrivelsen er, hedder det, ”en indtrængende appel til alle præster og alle troende rumænere i udlandet, som uden velsignelse befinder sig i andre ortodokse kirker … om at retablere direkte forbindelse med deres moder-kirke.” En række fremtrædende, franske ortodokse lægger tydelig afstand til den rumænske appel med en skrivelse, udsendt den 11. april 2010 i Paris. Blandt underskriverne er f. Boris Bobrinskoy, tidligere rektor for Institut St. Serge, f. Alexis Struve, forstander for Den hellige Treenigheds Menighed i Rue Daru og f. Jean Breck, professor ved Institut St. Serge. Udover de tre nævnte er der yderligere 25 underskrivere, alle kendte personligheder i det ortodokse miljø i Frankrig. I svarskrivelsen hedder det blandt andet: ”Det er med stor sorg, vi har stiftet bekendtskab med [den rumænske kirkes] skrivelse …, som mangler enhver reference til Gud, til Kristus og til Helligånden … Vi er bekymrede over denne appel, som lader forstå, at alle rumænere uden for Rumænien helt naturligt bør foretrække ’direkte’ fællesskab med Den Ortodokse Kirke i Rumænien. Jamen, der er kun én Kirke, Kristi Kirke, og alle har vi direkte fællesskab i Hans Legeme og i Hans Blod.” Som svar til den rumænske appel citerer de 28 franske ortodokse endvidere fra kirkemødet i Konstantinopel i 1872: ”Vi afviser, misbilliger og fordømmer – som værende i modsætning til Evangeliets og vore Fædres hellige, kanoniske lære – etnofyletismen, det vil sige diskrimination efter etniske kriterier, [ligesom vi fordømmer] stridigheder og uoverensstemmelser af national karakter, som optræder i Kristi Kirke.” Svarskrivelsen afsluttes med følgende: ”Kristi Kirke kan ikke gøres til instrument for én enkelt nations enhed og værdighed. Kirken er frelsens ark, den åbner porten til Guds Rige, og den tilhører ingen enkelt nation. Trods vor uværdighed anstrenger vi os for at vidne om denne frelsens virkelighed, og vi appellerer til fortsat enhed mellem alle ortodokse kristne i Vesten. Og vi kalder til forsvar for Den Ortodokse Kirkes værdighed, som er grundlagt på den apostolske ekklesiologi: Siden pinseunderet kommer det ikke an på at være græker eller jøde … eller skyter, men Kristus er alt og i alle.” (Kol. 3:11) Vi i Gudsmoders Beskyttelse menighed deler de franske ortodokses bekymring over fyletismen. Og vi spørger os selv, om udnævnelsen af en rumænsk ortodoks biskop, Makarios, for Skandinavien i 2008 og den efterfølgende (og fortsat pågående) bestræbelse på at etablere rumænske menigheder i en række større og mindre danske byer, vi spørger os, om alt dette er endnu et udslag af den nationalisme, som kommer klart til udtryk i rundskrivelsen af 11. februar fra Bukarest. Det er der desværre noget, som tyder på, for biskop Makarios findes også blandt underskriverne på den nationalistiske appel til ”rumænsk enhed og værdighed”. Det er trist, at den rumænske Kirke på denne måde bidrager til den falske forestilling, at den ortodokse kristne tro skulle være nationalt bestemt. For den ortodokse ekklesiologi, altså læren om kirken, er den helt modsatte: Kirken er lokal, det vil sige, Kirken er en konkret størrelse dér, hvor de troende samles om Herrens alter. Den lokale Kirke er præget af sproget og kulturen dér, hvor den befinder sig, men Kirken er ikke bestemt af én national identitet, tværtimod giver Kirken plads til forskellige nationale, sproglige og kulturelle særpræg. KRISTUS ER OPSTANDEN! f. Poul Kilde til deklarationen fra Bukarest og svaret fra de franske ortodokse: www.orthodoxie.com Udgivet 3. oktober 2009 På højtidsdagen for Gudsmoders Beskyttelse, 1. oktober 2009, fejredes i menigheden af samme navn en festgudstjeneste. Liturgien blev ledet af provsten for Skandinavien, fader Johannes, som i festens anledning var rejst til Lyngby fra Oslo. Med sig havde han f. diakon Serafim. Foruden den mitrabærende provst medvirkede menighedens præst, f. Poul, samt de gæstende præster, f. Sergij fra hellige Alexander Nevskij Menighed, Moskvas patriarkat, f. Mihai fra det rumænske patriarkat og den serbiske præst, f. Emilijan, som for nylig er indtrådt i Det Vesteuropæiske Eksarkat. Det var en glæde på Gudsmoders Beskyttelses Menigheds festdag at kunne fejre en sandt økumenisk gudstjeneste, hvor ortodokse kristne af én og samme tro mødtes på tværs af nationale, jurisdiktionelle og organisatoriske forskelle. I vor lille kirke lød den guddommelige liturgis ord på dansk, norsk, slavisk og rumænsk, og sammen modtog vi den hellige nadver, som forener os alle i Guds Kirke. f. Poul Billeder fra festgudstjenestenUdgivet 28. januar 2009 Paris, den 28. januar 2009 Deres Hellighed! Metropolit Kirill, Patriark Alexis II og Ærkebiskop Gabriel i oktober 2007. Modtag mine varme lykønskninger ved Deres valg til den patriarkale Trone i byen Moskva under Guds beskyttelse. Ved Guds vilje og den kirkelige forsamlings valg er De blevet betroet rorpinden på den russiske, ortodokse Kirkes skib. Jeg tvivler ikke om, at Helligåndens nåde vil være med Dem i den vanskelige opgave, der venter Dem som førstemand. Jeg ønsker for Deres Hellighed, at De må have fysisk og åndelig styrke og kraft tillige med rigelig guddommelig hjælp i Deres tjeneste for den utallige flok af den russiske ortodokse Kirkes åndelige børn. Som De er klar over, er der en kompleks historie, når det gælder relationerne mellem det ærkestift, som Guds forsyn har betroet mig, og så den store russiske Kirke, som jeg nærer dyb respekt for. Jeg er overbevist om, at Deres omsorg for at sikre den kirkelige enhed og de gode relationer mellem alle ortodokse troende, som bor i Vesteuropa, efter en kort tid vil gøre det muligt at definere de måder, hvorpå vi i fællesskab kan ordne de spørgsmål, som endnu formørker vore relationer. Jeg forsikrer Dem, at jeg er rede til, i en konstruktiv og respektfuld dialog, at gøre alt, hvad der er muligt for atter at søge gensidig forståelse og for at regulere de spørgsmål og vanskeligheder, som fortsat består. Jeg ønsker for Dem, at Herren, ved forbønnerne fra de hellige hierarker og undergørere fra Moskva, må skænke Dem et langt liv i spidsen for den åndelige flok, Kristus har betroet Dem. Jeg befaler mig til Deres hellige bønner for den højeste Guds alter. Med respektfuld kærlighed i Herren Sign. + Gabriel, ærkebiskop af Comane Eksark for Den Økumeniske Patriark Fra vort ærkestifts hjemmeside: www.exarchat.eu oversat fra fransk Udgivet 18. januar 2009 Oliviér Clement AEOF (Assemblée des Evêques Orthodoxe de France) meddeler i et communiqué: Paris, den 16. januar 2009 — Den ortodokse, franske teolog og historiker Oliviér Clément er kaldt hjem til Herren. Den Ortodokse Kirke i Frankrig er i sorg i dag! Det er med stor smerte, de ortodokse biskopper i Frankrig har modtaget meddelelsen om den ortodokse, franske teolog og historiker Oliviér Cléments fødsel i Himmelen. Han døde i går (den 15. januar, red.) i Paris efter en lang og svær, men modig og afklaret kamp imod sygdommen. Det er vanskeligt at gøre fuldt rede for Oliviér Cléments omfattende og kraftfulde virke i og for Den Ortodokse Kirke. ( … ) De ortodokse biskopper i Frankrig deler hans hustrus og hele familiens sorg og sender dem, tillige med alle ortodokse troende, broderlig kondolence. Må han være i evigt minde! Olivier Cléments bog ‘Sources’ (med en lang række kommenterede citater fra kirkefædre) er i 2008 udkommet på dansk under titlen ‘Kilder’. Clément blev 87 år gammel. Udgivet 22. januar 2008 Aftenen den 22. januar i Svenska Gustavskyrkan Ved f. Poul Sebbelov Paulus’ Første Brev til Thessalonikerne 5, 12 – 18: Brødre, vi beder jer om at skønne på dem, som gør et slidsomt arbejde iblandt jer og er jeres forstandere i Herren og retleder jer. Agt dem særlig højt i kærlighed for deres gerningers skyld. Hold fred med hverandre! Og vi lægger jer på sinde,brødre: retled de uskikkelige, trøst de modfaldne, tag jer af de skrøbelige, og vis langmodighed imod alle. Se til, at ingen gengælder nogen ondt med ondt; men stræb altid efter at gøre det gode, både mod hverandre indbyrdes og mod alle. Vær altid glade, bed uden ophør, og sig tak under alle forhold; thi det er Guds vilje med jer i Kristus Jesus. I Faderens og Sønnens og Helligåndens Navn Kære brødre og søstre i Kristus Vær altid glade, bed uden ophør, sig ’tak’ under alle forhold … Sådan hedder det hos den hellige apostel Paulus. Det er let nok sagt; men hvordan i alverden bærer vi os ad med det? Der er jo hele tiden så meget, både i verden omkring os og måske også i vore personlige forhold, som snarere gør os triste og kede af det, end det gør os glade. Og vi konfronteres hver eneste dag med forhold, med ulykker, krige, had, misundelse, alskens fjendtlighed og dertil fattigdom og sygdom som snarere giver os anledning til sorg og beklagelse end til taknemmelighed. – Og så har vi i øvrigt så travlt, at det kniber gevaldigt med at finde tid til bøn. Men al helbredelse af alverdens skrøbeligheder begynder med bønnens indre forvandling af hvert enkelt menneske. Bøn er derfor et brud med alle kendte tankemønstre: Søg først Guds Rige i tro og i tillid, for da skal alt andet gives jer i tilgift. Paulus’ opfordring til glæde og til bøn er ikke en opfordring til, at vi skulle lukke øjnene for verdens lidelse, men til, at vi sætter hele vor lid og alt vort håb til Kristus. Vi venter ikke nogen hjælp fra mennesker, hedder det i én af Kirkens aftenbønner. For den skabte verden bæres oppe af Kristus; og den bæres af Kristi Kirkes uophørlige bøn, af bønnerne fra os mennesker, der, med hl. Filaret af Moskvas ord, er anbragt i balance på Guds skabende Ord, som på en diamantbro. Oven over os er den guddommelige uendelighed; neden under os er vor egen intetheds afgrund. Det er mindre end en måned siden, vi fejrede Kristi fødsel som Menneske; og med Guds komme til jord har vi mennesker fået skænket et helt nyt liv. Vi er blevet befriede, med Patriark Bartholomæos I af Konstantinopels ord, befriede fra følelsen af ubegribelig tomhed, og dermed kommet fri af den vej, som fører til et endnu dybere, iskoldt mørke, til den evige fortabelses nat. Og i stedet har vi fået skænket Guds kærligheds vej, den vej, som af Guds nåde gør os kriste-lige, så at vi med Grundtvig fulde af jubel kan istemme: O, kriste-lighed, du skænker vort hjerte, hvad verden ej ved. Guds kærligheds vej giver os del i guddommelig natur, sådan som den hellige apostel Peter skriver. Ad den kærlighedens vej føres vi til det nye liv, hvor vi med apostlen i sandhed vil kunne sige: Jeg lever, dog ikke længere jeg, men Kristus i mig! I Kristus har al glæde sin rod: Kristus er nedstegen fra Himmelen, Han har taget vor menneskelighed på Sig, for at vi skulle få del i Hans guddommelighed og få bolig i Guds Rige. Guds Søn har taget jordisk forgængelighed og død på Sig, Han har overvundet døden, Han har sprængt dødsrigets porte, for at vi skulle få del i det evige liv med Ham i Hans Rige. Derfor kan vi i sandhed sige ’tak’ under alle forhold. For alting står og falder ikke med, om det går op eller ned med os i denne verden. Vi er ikke længere henviste til, som Karen Blixen udtrykker det, at købe vor lykke til dagens notering; for i Kristus har vi modtaget det svimlende håb, at vi skal blive Ham lige. Således skriver den hellige evangelist Johannes Teologen i sit første brev, at når Kristus åbenbares, skal vi blive Ham lige, for vi skal se Ham, som Han er. Glæden og håbet er skænket os med Kristus. Ikke blot til eget, ’internt’ brug, men for at vi i Guds Kirke skal være vidner om Kristus, for at vi skal være lys og salt for verden, for at vi i verden skal være det tegn, der peger hen imod Guds Riges herlighed, fordi vor glæde over Kristus altid er synlig, og vor stadige taksigelse for Hans frelsende virke er hørlig for alle. Vi har ikke fået til opgave at sætte det Lys, som stråler i mørket under en skæppe eller forsøge at holde det hemmeligt for ’udenforstående’. Tværtimod har vi fået den opgave i Kirken at vise Kristi lys frem for alverden. Glædens og håbets modsætning, det er netop den fortvivlelse, som vokser ud af dødens og tomhedens iskolde mørke. Fortvivlelse er en åndelig sygdom, der angriber og plager mennesker, som ikke véd, hvor de skal finde lys eller håb. – Og det eneste svar, vi kan give dem, det er, at vi kristne selv åbenlyst, synligt og begribeligt for enhver, lever i bøn, i glæde over Kristus og i håbet om Guds Riges fylde; også når vi får lidelse, ulykke og smerte tæt ind på livet. Kristus er for os håbets Kilde, og lever vi ikke det håb synligt og mærkbart for alle, så spreder vi heller ikke håbet blandt mennesker. Al vor møje, det være sig politisk, økonomisk eller intellektuelt, al vor møje er til ingen verdens gavn hvis ikke vi samtidigt formår at fremvise og viderebringe det kristne håb gennem det kærlighedens liv, vi lever i Guds Kirke. Kærlighedens liv, det åndelige liv, er ikke noget, vi kan foregive eller lade som om; vi kan ikke fremføre det som en anden teaterforestilling. – For det er et liv, som vokser ud af tro og håb, som nærer sig ved de hellige mysterier, ved modtagelsen af Kristi Legeme og Blod; og det er et liv, som folder sig ud i bøn. I bønnen kan vi aflæse, hvor dybt vi er prægede af Kristi kærlighed. Har den smittet af på os? Møder vi Guds uendelige kærlighed til os med taksigelse og bøn? Vi bruger måske megen tid på at tænke, skrive, tale, filosofere og gøre dybsindige betragtninger om Gud; men hvad med bønnen? Går vi med åbent sind Kristus i møde i uophørlig bøn? Apostlens ord, bed uden ophør! vækker de genklang i vore hjerter? Eller vækker ordene blot uro, undren og usikkerhed? Der findes en enkel bøn, som kunne være et svar på dette vanskelige krav om bøn uden ophør. Den kaldes for Jesusbønnen eller Hjertebønnen. Den har særligt hjemme i Den Ortodokse Kirke, men der er mange andre kristne, som kender og beder denne bøn: Herre, Jesus Kristus, Guds Søn, forbarm Dig over mig synder. – Jesusbønnen er en kilde til glæde og styrkelse, selv for den, som kun beder den en gang imellem; men det er også en bøn, vi kan øve os i at gøre til en del af hverdagen. Vi kan bede den, mens vi slår græs, vasker op, venter på bussen, sidder i toget, eller hvilke gøremål, der nu falder for. Da vil vi kunne erfare, at bønnen efterhånden bliver en helt naturlig del af vore tanker og bevidsthed; og vi vil få en anelse, om end aldrig så vag, om styrken hos de hellige mænd og kvinder, i hvis hjerter bønnens ord lyder dag og nat uden ophør: Herre, Jesus Kristus, Guds Søn, forbarm Dig over mig synder. Det åndelige liv er i sit væsen et liv i bøn. Det lærer vi af Kristus selv, det lærer vi af Kirkens hellige, og det lærer vi i klostrene, hvor munke og nonner beder uden ophør, ikke blot for sig selv og hinanden, men for os og for hele verden. Uden bøn kan vi intet udrette, uden bøn er vi til ingen gavn for vor næste. Én af Ruslands hellige, Serafim af Sarov, giver sin erfaring med et liv i bøn videre til hver enkelt af os med dette råd: Find først freden i dit eget hjerte; så bliver tusinder frelst omkring dig! Al bøn begynder med omvendelse, med hjertets brændende længsel efter Kristus og efter lighed med Ham. Men bønnen fører også til omvendelse, bønnen udvirker i os, at vi får noget andet i sinde. Ved bøn forvandles vi indefra, så at vi hver især bringer Guds Kirkes uophørlige bøn med os, hvor vi går og står, til alle tider, på alle steder og blandt alle mennesker. Lad os da, brødre og søstre i Kristus være dristige! Lad os vove det åndelige liv i tro og i bøn. Tøv ikke! Finder vi bønnen vanskelig at komme i gang med, da lad os råbe som faderen til den syge dreng: Jeg tror! Hjælp min vantro! – For der er ingen anden vej end bønnens, og der er intet andet vidnesbyrd for verden, end at Guds Kirke ved sine troendes stadige bøn gør troen og håbet synlige for alle mennesker som tegn på Guds uendelige kærlighed, den kærlighed, der ved Hans Søn og Ord bærer hele skabningen. Har vi vilje til livet i Kristus? Så lad os sætte viljen ind på at følge den hellige apostels opfordring: Lad os altid være glade; og lad os under alle forhold takke Gud i uophørlig bøn: Ham være lov og pris og ære, Fader, Søn og Helligånd, nu og altid og i al evighed. Amen! -
- Fra Gustavskyrkan
-
- Fra Gustavskyrkan
-
- Kirkevandringen i Skt Ansgar Kirke
-
- Skt. Alban
|