Prædiken ved Palmesøndag 2012

Palmesøndags ikon

Pal­me­søn­dag

I Fade­rens og Søn­nens og Hel­li­gån­dens Navn

Kære brød­re og søstre i Kristus

Vel­sig­net være Han, som kom­mer i Her­rens Navn! Hosi­an­na! Sådan lyder det fra ska­ren i Jeru­sa­lem i dag. Og sådan lyder det fra os på dagen, hvor vi ind­le­der Den Stil­le Uge.

Vel­sig­net være Han! Et råb fra Sal­mer­nes Bog (Sl. 118). Et jubel­råb! Vi kan ger­ne cite­re lidt mere udfør­ligt fra sam­me Sal­me for at begri­be sam­men­hæn­gen: Tak Her­ren, thi Han er god, Hans miskund­hed varer evin­de­lig … Den­ne er dagen, som Her­ren har gjort, lad os jub­le og glæ­de os … Her­ren er Gud og har vist Sig for os … Fest­to­get med gre­ne slyn­ge sig frem til alte­rets horn … og så igen til afslut­ning: Tak Her­ren, thi Han er god, Hans miskund­hed varer evindelig.

Vi istem­mer jub­len­de lovsang. Mær­ke­ligt nok, kun­ne man synes, her hvor vi ind­le­der den uge, som også kal­des for Lidel­ses­u­gen. – Jesu discip­le fandt det også mær­ke­ligt, for, som vi har hørt det hos evan­ge­li­sten Johan­nes i dag: Discip­le­ne for­stod det ikke fra først af, men da Jesus var her­lig­gjort, kom de i hu, at det­te stod skre­vet om Ham, og at man hav­de gjort det­te for Ham.

Hvad er det, der står skre­vet om Ham, og som discip­le­ne først bag­ef­ter bli­ver klar over? Jo, det er, at det ydmy­ge ind­t­og, ikke med strids­vogn, fir­s­pand og mili­tær eskor­te , men på et ungt æsel, at net­op dét er Kon­gens ind­t­og, sådan som det beskri­ves hos pro­fe­ter­ne Esa­jas og Zaka­ri­as. Hos Zaka­ri­as hed­der det: Fryd dig … og råb med glæ­de. Se, din Kon­ge … ret­fær­dig og sej­r­rig er Han, ydmyg, riden­de på et æsel, på et ase­nin­des føl.

Discip­le­ne er for­vir­re­de dér og da. Men vi, vi som i Kri­sti Kir­ke alle­re­de ken­der vor Her­re, Gud og Frel­ser, Jesus Kristus i her­lig­hed, er vi da bed­re stil­let end discip­le­ne, som de stod dér ved vejsi­den? Ja og nej! Ja, for vi har den for­vent­ning ind­lej­ret dybt i vore hjer­ter, at Han skal kom­me igen i her­lig­hed, og at vi da skal se Ham som Han er. I mod­sæt­ning til discip­le­ne ved ind­falds­vej­en til Jeru­sa­lem har vi alle­re­de vis­hed om Kri­sti Opstan­del­se og sejr over døden.
Og nej, for trods den vis­hed er der hel­ler ikke for os nogen vej uden om i den kom­men­de uge at dele råd­vild­he­den, gru­en, ang­sten og fortviv­lel­sen hos discip­le­ne og hos alle, som ledsa­ger Jesus gen­nem Hans lidel­se og død. – Johan­nes Teo­lo­gen og Evan­ge­li­sten beskri­ver for os i dagens evan­ge­li­e­læs­ning, hvor kom­pleks, hvor man­ge­si­dig situ­a­tio­nen er.

Vi begyn­der i Beta­nia hos Lazarus, ham, som Jesus hav­de opvakt fra de døde. Her er da grund til stor glæ­de! Ved at kal­de Lazarus ud fra gra­ven for­ud­skik­ker Kristus Sin egen Opstan­del­se, Han gør det tro­vær­digt for os tviv­le­re, at Han er døde­ns Over­mand, at vi ikke skal fortviv­le, ja, at Han selv skal opstå, og at vi skal få del i Hans Opstan­del­se. Og vi glæ­der os af hjertet!

Der­for, af hjer­tets glæ­de, er det, at Maria, Mart­has søster, sal­ver Her­rens fød­der og tør­rer dem med sit hår. For at gøre det klart, at vi, grun­det Lazarus-teg­net, har fået vis­hed for, at Jesus er Kristus, det vil sige Den Sal­ve­de. Guds Sal­ve­de, vor Her­re og Frel­ser. Og den vis­hed glæ­der os af hjertet!

Men salv­nin­gen har også en helt anden side, den helt mod­sat­te hen­vis­ning. For det er de døde, som sal­ves, inden de begra­ves. Mari­as salv­ning af Jesus viser såle­des hen på Hans død. Der­for er det, Jesus selv siger: Lad hen­de i fred, så hun kan gem­me sal­ven til min begra­vel­ses­dag. Her­ren Kristus for­ud­skik­ker Sin Kors­fæ­stel­se og død. Og vi, vi gru­er ved tan­ken om at skul­le stå ved Frel­se­rens grav. Vi gru­er ved, at der ikke er anden vej til Opstan­del­sen end dén, der fører gen­nem lidel­se, for­hå­nel­se, kors­fæ­stel­se og død.

Og ypper­ste­præ­ster­ne, ja de beslut­ter, at de vil gøre, hvad der står i deres magt for at udra­de­re glæ­dens og håbets gen­stand, at de vil fjer­ne dét, som brin­ger men­ne­sker til tro på Jesus. De beslut­ter, hed­der det, at de også vil slå Lazarus ihjel. — Også? Jo, for de sam­me har alle­re­de længst beslut­tet, at de vil slå Jesus selv ihjel.

Lad os ikke tage fejl, brød­re og søstre i Kristus, også i dag, hos os og i vore dage, er der dem, som af al magt søger at dræ­be alt dét, som brin­ger os til tro på Kristus. De slår os vel ikke kor­por­ligt ihjel, men de gør alt, hvad de kan for at ned­vur­de­re og lat­ter­lig­gø­re livet i Kristus, Kir­kens liv, hvor vi efter Kri­sti eget bud mystisk tager del i Hans lidel­se og død i håb om også at få del i Hans her­li­ge Opstandelse.

Fra nu af, fra i dag træ­der vi sam­men med Kristus ind i lidel­sen og i Hans vej til Kor­set. Men Kir­ken husker os på, at når Jesus går mod Sin død, gør Han det af Sin egen vil­je: Ingen tager livet fra mig, men jeg sæt­ter det til af mig selv. Jeg har magt til at sæt­te det til, og jeg har magt til at tage det igen, siger Jesus (Joh. 10,18)

Kri­sti magt, det er kær­lig­he­dens magt over liv og død, den magt, hvor­ved Kristus opstår og river de døde med Sig ud af døds­ri­gets garn. Det er den magt, med hvil­ken Kristus råber til Lazarus, som alle­re­de har været fire dage i gra­ven: Lazarus, kom her­ud! Og vi glæ­der os af hjer­tet! For dét, vi aner om Kri­sti Opstan­del­se, det får vi som et tegn, et for­var­sel, ved Lazarus opvæk­kel­se. Og skul­le vi ikke for­stå teg­net, så lad os lyt­te til og altid huske på Her­rens ord til Martha: Jeg er Opstan­del­sen og Livet. Dén, som tror på mig, skal leve, om end han dør. (Joh. 11,25)

Med de ord ændres for altid for­stå­el­sen af, hvad døden er. Lad så blot tidens viden­sk­ab­stro­en­de ypper­ste­præ­ster kal­de døden for livets ophør og det enkel­te men­ne­skes uds­let­tel­se. Og lad blot tidens pan­tei­sti­ske ypper­ste­præ­ster præ­di­ke gen­føds­ler­nes hjul og per­son­lig­he­dens og bevidst­he­dens opløs­ning i intet­he­dens hav. – Lad dem præ­di­ke, som de vil, men lad ikke deres præ­di­ken rok­ke os en tom­me fra Kri­sti ord: Dén, som hører mit ord og tror Ham, som send­te mig, han har evigt liv og kom­mer ikke for dom­men, men han er alle­re­de gået over fra døden til livet (Joh. 5,24)

Døde­ns magt er én gang for altid brudt, og livet har sej­ret i Kristus. Lad os, brød­re og søstre, på den bag­grund begi­ve os på vej ind i Lidel­ses­u­gen. Og lad os råbe det ud: Vel­sig­net være Han, som kom­mer i Her­rens Navn! – i den tro og i det håb, at vi alle­re­de, i Kir­ken ved Hel­li­gån­den, har del i Kri­sti Opstandelse.

Amen!

Riv alle kirker ned

I en bemær­kel­ses­vær­dig dekla­ra­tion af 12. Marts erklæ­rer stor­muf­tien af Sau­di-Ara­bi­en, Abdul Aziz bin Abdul­lah, at det er ”nød­ven­digt at nedri­ve alle (krist­ne, red.) kir­ker i hele regionen”.

Erklæ­rin­gen er del af et svar til en dele­ga­tion fra Kuwait, som hav­de fore­s­purgt, om sha­ri­a­loven til­la­der byg­ge­ri af kir­ker i emira­tet. Stor­muf­tien base­rer sin afgø­rel­se på en såkaldt hadith, som stam­mer fra pro­fe­ten Muham­med, som på sit døds­le­je skul­le have udtalt, at ”der må ikke være to reli­gio­ner på Den ara­bi­ske Halvø.”

En leden­de arti­kel i The Was­hin­g­ton Times den 16. marts bekla­ger den ame­ri­kan­ske præ­si­dent Obama’s tavs­hed angå­en­de stor­muf­tiens dekla­ra­tion. Avi­sen skri­ver også:

Hvis paven opfor­dre­de til at destru­e­re alle moskéer i Euro­pa, vil­le det væk­ke vold­som fur­o­re. Klo­ge hove­d­er vil­le kaste sig over kir­ken, Det hvi­de Hus vil­le straks udsen­de en bekym­ret erklæ­ring … Men når den mest ind­fly­del­ses­ri­ge leder i den mus­lim­ske ver­den udste­der en fatwa om at nedri­ve de krist­ne kir­ker, er tavs­he­den øredøvende.

Der er ikke tale om en ube­ty­de­lig, radi­kal imam, som for­sø­ger at opild­ne sine til­hæn­ge­re med hade­fuld tale. Det­te er en over­lagt, vil­let og spe­ci­fik afgø­rel­se fra én af de mest frem­træ­den­de lede­re i den mus­lim­ske ver­den. Den er ikke blot for­plig­ten­de for dem, muf­tien har direk­te myn­dig­hed over. Den er også et sig­nal til andre i den mus­lim­ske ver­den om, at det ikke ale­ne er til­ladt, men en pligt at øde­læg­ge kirker.

Redak­tio­nen note­rer sig de dia­me­tralt mod­sat­te opfat­tel­ser af begre­bet reli­gions­fri­hed.

Kil­der:
www.orthodoxie.comThe Was­hin­g­ton Times

Russisk salat i Paris

Sådan lyder over­skrif­ten på en blog fra marts måned 2011 i den fran­ske avis Libe­ra­tion. Orde­ne hen­ty­der til, at borg­me­ster og bysty­re i Paris ikke er gla­de for udsig­ten til det kom­bi­ne­re­de kir­ke- og kul­tur­cen­ter, som den rus­si­ske stat og Moskvas Patri­ar­kat i fæl­les­skab har plan­lagt i den fran­ske hovedstad.

Model af russisk kirke- og kulturcenter i Paris

Model af rus­sisk kir­ke- og kul­tur­cen­ter i Paris. Bil­led­kil­de: Le Parisien

For­hi­sto­ri­en er dén, at den rus­si­ske stat for­ri­ge år erhver­ve­de en grund på den for­nem­me adres­se Quai Bran­ly i Paris’ 7. aron­dis­se­ment, lige neden for Eif­feltår­net. Købet fandt sted i 2010 til den net­te sum af 60 mil­li­o­ner €. Der­på blev der udskre­vet en kon­kur­ren­ce om bebyg­gel­sen af det kir­ke­li­ge cen­ter. Og det er vin­der­pro­jek­tet her­fra, bysty­ret i almin­de­lig­hed og Paris’ borg­me­ster i sær­de­les­hed er util­fred­se med. Byen var gan­ske vist repræ­sen­te­ret i jury­en, men i min­dre­tal og der­for uden reel ind­fly­del­se. Anne Hidal­go, byens ansvar­li­ge for ”urba­nis­me” (byplan­læg­ning) beskri­ver i den nævn­te blog de fol­ke­valg­tes hold­ning til det valg­te pro­jekt sådan her: ”Der er ingen over­strøm­men­de begejstring”.

I en blog fra den 27. Febru­ar 2012, også fra avi­sen Libe­ra­tion, hed­der det, at borg­meste­ren i Paris siden 2001, Ber­trand Dela­noë, føler sig ”kræn­ket over rus­ser­nes kitch-kir­ke under Eif­feltår­net”. Borg­meste­ren siger i en udta­lel­se, at når den fran­ske stat har givet til­la­del­se til det­te byg­ge­ri, er det for­di ”sta­ten har forskan­set sig bag en diplo­ma­tisk og finan­si­el posi­tur, som er ven­ska­bet mel­lem Paris og det rus­si­ske folk uværdig”.

Sam­me dag cite­res borg­meste­ren i den fran­ske udga­ve af avi­sen Metro for, at den kom­men­de kir­kes ”pasti­che-arki­tek­tur frem­vi­ser et pra­le­ri, som slet ikke er til­pas­set hver­ken den loka­li­tet, som er klas­si­fi­ce­ret som ver­dens­arv af Unesco eller nær­he­den til Eif­feltår­net”. Vide­re skri­ver Metro, at ”Det kom­men­de monu­ment har alle­re­de fle­re gan­ge frem­pro­vo­ke­ret reak­tio­ner fra for­sva­re­re af den­ne arv, men også fra tro­en­de orto­dok­se, som er mere vant til klas­si­ske bygninger.

På den arki­tekt-fag­li­ge hjem­mesi­de Bati­a­ctu med­del­es den 28 febru­ar i år, at Paris’ borg­me­ster, Dela­noë, appel­le­rer til Unesco om, at der ikke bli­ver givet byg­ge­til­la­del­se på Quai Bran­ly uden at der er ind­hen­tet støt­te fra inter­na­tio­na­le eks­per­ter. Det­te krav frem­sæt­tes med hen­blik på ”beskyt­tel­se af Sei­nens bred­der”. Og borg­meste­ren til­fø­jer, at hele det­te pro­jekt er udtænkt af den rus­si­ske og den fran­ske stat i for­e­ning, men ”uden Byen Paris’ tilslutning”.

Lige­le­des den 28. Febru­ar brin­ger avi­sen Le Pari­si­en det lako­ni­ske svar fra Moskvas Patri­ar­kat på borg­meste­rens pro­te­ster. Ærke­bi­skop Nestor, som repræ­sen­te­rer rus­ser­ne i Paris siger: ”Vi er ikke for­bav­se­de, for vi ken­der godt borg­meste­rens stil­ling. Han har en sær­lig smag for arki­tek­tur.” Og ads­purgt, om borg­meste­rens mod­stand stil­ler spørgs­måls­tegn ved arki­tekt­kon­kur­ren­cens resul­tat, sva­rer ærke­bi­skop Nestor: ”Det er et dri­stigt pro­jekt, som ikke fal­der i alles smag.”

Ærkebiskop Gabriels julebudskab 2011

På dagen for vor Her­res Fød­sel har ”Ret­fær­dig­he­dens Sol taget mør­kets dat­ter til ægte” (den syri­ske liturgi).

Se, hvor dag­gry­et bry­der frem ved den mør­ke nats afslut­ning, når Kristus oply­ser hele skab­nin­gen, hvis skøn­hed er beska­di­get af mør­ket fra vore over­træ­del­ser. Lige­som hyr­der­ne ved Bet­hle­hem i de dage fry­der vi os i dag, når vi hører eng­le­ne for­kyn­de, også for os, at ”et Barn er født os, en Søn er os givet!” Den Søn, det­te Barn, det er Gud selv, som besø­ger os og der­for anta­ger vort kød.

Tak­ket være Fade­rens Elske­de, som viser Sig på jor­den, er vi ikke læn­ge­re ale­ne i den­ne ver­dens kul­de, ”hvor de, som mang­ler brød, har vil­je til at leve, og de, som har brød, ikke læn­ge­re véd, hvor­for de skul­le leve” (Litur­gi­ske præ­di­ke­ner — Jean Corbon).

Ja, vor ver­den er kold! Og vi søger at var­me os ved kil­der, som er over­fla­di­ske og til ingen nyt­te. Vi vil leve et kun­stigt liv, hvis tri­ste tom­hed vi opda­ger for sent, og sam­men­krøb­ne om os selv fal­der vi i søvn og glem­mer Håbet, som ban­ker på hjer­tets dør. Men den­ne ver­den, det er vor ver­den, dén, hvori vi lever alle de dage, som Gud giver os. Hvori men­ne­sker accep­te­rer at hade og dræ­be hin­an­den. Hvori dén, som har alt, uden mind­ste bekym­ring eller med­li­den­hed går for­bi dén, som intet har. Hvor en bro­der bestjæ­ler sin bro­der for ”æren” ved at være rig, om det så blot er på nog­le gam­le sten, hvoraf der ved tider­nes ende intet vil være tilbage …

”Fred på jor­den, blandt men­ne­ske­ne god vil­je!” Hvad gør vi som krist­ne med den nyhed, eng­le­ne for­kyn­der? Ved Kri­sti Fød­sel er det tid til at væk­ke vore hjer­ter og til at gøre os frie af vore vaner, selv om de måt­te være from­me! Det er tid til at væk­ke håbet, til at dele det og få vore brød­re til at leve ved det: Lige­som hyr­der­ne må vi med efter­tryk for­kyn­de for alle, at med Gud kan alting for­an­dres, alt kan frelses!

Det­te håb og den glæ­de, som det fører til, bør strå­le ud fra os. Tænk, om hver af os gav et tegn — et vir­ke­ligt tegn! — som giver fred — sand fred! — dén fred, som ver­den ikke kan give … Om hver af os viste et kær­ligt smi­len­de ansigt til den bro­der, som hungrer efter net­op dét … Om hver af os lag­de sin køli­ge hånd på den under­tryk­tes feber­he­de pan­de … Om den kær­lig­hed, som er i os, kun­ne strøm­me som dåbsvan­det og bortva­ske alle sår … Om til­gi­vel­sen kun­ne hæve sig op over den vre­de og det had, som er vakt i os af dem, som bur­de kal­des brødre …

Vi bør føle os ansvar­li­ge for Guds gave her ved høj­ti­den for vor Her­re Jesu Kri­sti Fød­sel, som aktu­a­li­se­res på ny. Vi er af væsen for­bund­ne med alle vore brød­re og søstre på den­ne jord, for Her­ren har skabt os ”i Sit bil­le­de og til Sin lig­hed”, lige meget hvem vi er! Der reste­rer altid en smu­le af den oprin­de­li­ge skøn­hed, Gud har skæn­ket os!

Jul, det er den forun­dring, Gud frem­brin­ger, både hos hyr­der­ne og de vise mænd! Jul, det er beta­gel­sen, når vi står for­an fød­selsi­ko­nen, det er glæ­den hos bør­ne­ne og deres fædre og mødre! Men jul, det er også sor­gen over at være for­ladt og glemt … Det er også kul­de og sult, som over­man­der lege­met … Det er også den for­krøb­le­de men­ne­ske­hed, som ikke læn­ge­re kan elske … Men jul, det er først og frem­mest, at Fade­ren skæn­ker os Sin elske­de Søn! Og at Søn­nen, Guds Ord, bli­ver Men­ne­ske, for at men­ne­sket kan bli­ve Gud (Atha­na­sios af Ale­xan­dria). Og der­for fødes Han lige­som os, dog uden synd, men Han bærer alle syn­dens føl­ger lige til døden på et Kors for så meget des bed­re at kun­ne fri os fra synd og død.

Hvor­dan skal vi da gen­nem­le­ve julen? Helt enkelt, lad os ved­hol­den­de og para­te tage imod Guds kær­lig­hed! Lad os lige­le­des have et åbent blik for det men­ne­ske, som lider, ofte uskyl­digt … Lad os sim­pelt hen være ved­hol­den­de i kærlighed!

Grot­ten i Bet­hle­hem skæn­ker os håb: ”Sæt dit håb til Her­ren, vær stærk, fat mod, sæt dit håb til Her­ren!” (Sal­me 26/27, 14). Det er med stor kær­lig­hed, brød­re og søstre, at jeg ønsker jer en glæ­de­lig fest for Her­rens Fødsel.

Må vor Her­re Jesus Kristus, Han hvis Fød­sel i kødet vi fejrer i dag, må Han være alles glæ­de, og må Han sæn­ke Sin frel­sen­de nåde ned over os! Amen.

Paris, Hel­li­ge Ale­xan­der Nevskij Katedralen
Julen 2011

+ Ærke­bi­skop Gabri­el af Comane
Eks­ark for Den øku­me­ni­ske Patriark

 

Læs også Patri­ark Bart­ho­lo­mæ­os d. 1.‘s jule­bud­skab 2011 (engelsk)

Ærkebiskop Gabriel udnævnt til Ridder af Den Hellige Grav

Ærkebiskop Gabriel udnævnes som ridder af Den Hellige Grav

Søn­dag den 30. Okto­ber deko­re­re­de Hans Hel­lig­hed, Patri­ark af Jeru­sa­lem, Theo­fi­los III, Hans Emi­nen­ce Ærke­bi­skop Gabri­el af Coma­ne, Eks­ark for Den øku­me­ni­ske Patri­ark med det sær­li­ge kors som Rid­der af Den Hel­li­ge Grav.

Udmær­kel­sen blev over­rakt i patri­ar­ka­tet på dagen, som afslut­te­de Ærke­stif­tets pil­grims­rej­se til Det hel­li­ge Land under det besøg, Ærke­bi­skop Gabri­el aflag­de hos patri­ar­ken for at tak­ke den­ne for ven­lig mod­ta­gel­se. Ærke­bi­skop Gabri­el blev her ledsa­get af fle­re præ­ster samt af Hiero­di­a­kon Athanasios.

Ved over­ræk­kel­sen under­stre­ge­de patri­ar­ken, at den­ne ære­ful­de udmær­kel­se kun udde­les af Jerus­a­lems Patri­ar­kat, Kir­ker­nes moder, ved helt sær­li­ge lej­lig­he­der, og at den til­de­les Ærke­bi­skop Gabri­el af Coma­ne i aner­ken­del­se af hans pasto­ra­le ind­sats som Ærke­bi­skop og for hans vid­nes­byrd om Orto­dok­si­en i Vesteuropa.

Hans Emi­nen­ce Ærke­bi­skop Gabri­el tak­ke­de, meget rørt, Hans Hel­lig­hed og sag­de, at han, på veg­ne af Ærke­stif­tet, for­plig­te­de sig til aktivt at støt­te patri­ar­ka­tet i form af hjælp til én eller fle­re unge fra Jeru­sa­lem, som måt­te ønske at kom­me til Paris for at stu­de­re ved Insti­tut Saint Serge.

Kil­der:
Ærke­stif­tets hjemmeside
Jerus­a­lems Patri­ar­kats hjemmeside

Over­sat og for­kor­tet af redaktionen.

Harald Blaatand – en ortodoks kristen

af f. Poul

Der føres i Dan­mark en løben­de dis­kus­sion blandt præ­ster, teo­lo­ger og tro­en­de, ikke mindst i Kri­ste­ligt Dag­blads spal­ter: Hvad skal der som mini­mum være enig­hed om, for at en dansk, fol­ke­lig kir­ke fort­sat kan være vir­ke­lig­hed? Hvor går græn­sen for den dan­ske fol­kekir­kes teo­lo­gi­ske og litur­gi­ske rum­me­lig­hed? Kon­ser­va­ti­ve krist­ne er util­fred­se med den ret­ning, de ser kir­ken bevæ­ge sig i. En del giver udtryk for, at rum­me­lig­hed er ble­vet til græn­se­løs­hed, fri­hed til kaos og imø­de­kom­men­hed til lef­len for tidens mode. De sav­ner kir­ke­li­ge ram­mer for en klas­sisk kristendom.

Sag­ligt set kan det være van­ske­ligt at pege på en kir­ke, som ved sin histo­rie, sin teo­lo­gi og sin litur­gi­ske prak­sis udgør en mere auten­tisk repræ­sen­tant for klas­sisk kris­ten­dom end den orto­dok­se kir­ke. I hvert fald hvis man med en sådan karak­te­ri­stik sig­ter til dén oprin­de­li­ge kir­ke, som Kristus lag­de grun­den til ved sine apost­le. Det gæl­der den før-skis­ma­ti­ske enhed­s­kir­ke, som bred­te sig ud over den kend­te ver­den, og som også kom så langt fra Jeru­sa­lem som til Dan­mark, først med Ans­gar og 100 år sene­re med Harald Blaatand.

Den­ne kro­ni­kør er dansk, døbt i fol­kekir­ken, kon­ver­te­ret til den orto­dok­se kir­ke og i 2003 præ­ste­o­r­di­ne­ret af Gabri­el, ærke­bi­skop for Det Vest­eu­ro­pæ­i­ske Ærke­stift, med ansvar for stif­tets tro­en­de i Dan­mark, som er sam­let i Guds­mo­ders Beskyt­tel­ses Menig­hed. Her er fler­tal­let, lige­som præ­sten, dan­ske af fød­sel og har trå­dt deres kir­ke­li­ge bar­nesko i den lut­her­ske kir­ke. Et min­dre­tal i menig­he­den stam­mer fra andre, tra­di­tio­nelt orto­dok­se lan­de, men bor og arbej­der i Dan­mark, hvor deres børn vok­ser op og går i skole.

Den orto­dok­se kir­ke i Dan­mark er en lokal kir­ke, som har åbne døre og vin­du­er til den orto­dok­se, kir­ke­li­ge ver­den uden for Dan­mark og med fæl­les rød­der hin­si­des alle split­tel­ser. Dan­ske orto­dok­se krist­ne arbej­der sam­men med her­bo­en­de men­ne­sker fra en ræk­ke for­skel­li­ge lan­de for atter at give den orto­dok­se kir­ke og tro fod­fæ­ste i Dan­mark. Vort fæl­les sprog er dansk, som helt natur­ligt også er det sprog, vi bru­ger i gud­stje­ne­ster­ne. Dog mar­ke­rer vi ger­ne med én cen­tral bøn det fler­kul­tu­rel­le. Alt efter hvem der er til ste­de, lyder ”Fader Vor” ved søn­da­gens gud­stje­ne­ste ofte, for­u­den på dansk, på geor­gisk, engelsk, græsk, spansk, rumænsk og end­nu fle­re sprog.

For­skel­li­ge som vi er, har vi hjem­me i Dan­mark. Der­for bli­ver vi nog­le gan­ge tem­me­lig ærger­li­ge over, at orto­doks kir­ke og kris­ten­dom i den fol­ke­li­ge bevidst­hed opfat­tes som en fjern, ekso­tisk og ube­gri­be­lig stør­rel­se med guds­tjenester, som består af ende­lø­se, mes­sen­de og mum­len­de bøn­ner på fuld­kom­men ufor­stå­e­li­ge tun­ge­mål i dunk­le kir­ke­rum, hvor man kun med besvær kan skæ­re sig igen­nem den tæt­te røgel­se og i øvrigt skal vog­te sig for ikke at bli­ve ramt af det evigt svin­gen­de røgel­ses­kar. Fore­stil­lin­ger, som man­ge medi­er gør, hvad de kan, for at fremme.

Jamen, den orto­dok­se kir­ke og kris­ten­dom er da hel­ler ikke en del af dansk tra­di­tion, vil nogen måske ind­ven­de. Og den ind­ven­ding kan synes rig­tig, set fra en mar­ke­ret lut­hersk vin­kel. Men den har, vel at mær­ke, som for­ud­sæt­ning, at man indsnæv­rer per­spek­ti­vet til de sene­ste små 500 års yderst loka­le tra­di­tion. Nog­le af os, som er af en vis alder, husker tyde­ligt, hvor­dan vi i sko­len lær­te, at Mar­tin Lut­her og Hans Tav­sen på det nær­me­ste var de egent­li­ge grund­læg­ge­re af kri­sten­dom­men. Og først sene­re gik det op for os, at den krist­ne tro og den krist­ne kir­ke er byg­get på mere end 1500 års tra­di­tion for­ud for dis­se to. Det gæl­der også i Dan­mark og for den dan­ske kris­ten­hed, at rød­der­ne er langt ældre og dybe­re end den ram­me, der sæt­tes af Reformationen.

Dansk tra­di­tion har orto­dok­se rød­der og ræk­ker læn­ge­re bag­ud end år 1536. Den kir­ke, Harald Blaa­tand midt i 900-tal­let lod sig døbe ind i, var net­op den orto­dok­se kir­ke. Som mar­ke­ring af det har vi, mel­lem iko­ner­ne i vor kir­ke, også en repro­duk­tion af Jel­ling­s­te­nens kristus­bil­le­de i far­ver. Og den kri­sten­tro, Ans­gar 100 år tid­li­ge­re hav­de bragt til Dan­mark, det var den orto­dok­se kir­kes tro. Både Harald og Ans­gar er nem­lig fra enhed­s­kir­kens tid, det vil sige fra tiden inden den romer­ske kir­ke i året 1054 skil­te sig ud og gik sine egne veje, veje, som refor­ma­to­rer­ne 500 år sene­re vend­te sig imod.

Der er for tiden i både fol­ke- og frikir­ke­li­ge kred­se en gan­ske stor inter­es­se for den orto­dok­se kir­ke, eller i hvert fald for ele­men­ter der­fra. For eksem­pel er orto­dok­se iko­ner fra at være helt utæn­ke­li­ge i en dansk lands­by­kir­ke ble­vet en del af udsmyk­nin­gen vis­se ste­der. Lystæn­ding i for­bin­del­se med bøn, som tid­li­ge­re var fuld­kom­men ukendt, har man taget til sig. Ja, selv røgel­sen har efter sigen­de vun­det for­sig­tigt ind­pas hist og her.

Også på bøn­nens områ­de ser man sti­gen­de inter­es­se for orto­doks prak­sis. I bestem­te mil­jø­er er det ikke mindst den orto­dok­se kir­kes jesus­bøn, der påkal­der sig opmærk­som­hed. Nog­le sær­ligt ”spi­ri­tu­elt” inter­es­se­re­de fore­ta­ger rej­ser til mun­ke­re­pu­blik­ken Athos eller den ægyp­ti­ske ørken som et avan­ce­ret alter­na­tiv til Wit­ten­berg eller Rom. Og kom­mer inspi­re­re­de hjem og for­an­stal­ter ”kri­sten medi­ta­tion” eller ”ørkenguds­tjenester”.

Kun­ne det tæn­kes, at alt det­te er udtryk for en, mere eller min­dre erkendt, længsel til­ba­ge mod den krist­ne tros rød­der, det vil sige mod den orto­dok­se kir­ke? Jeg tror det. Men ved brug af til­fæl­di­ge, løs­rev­ne punk­t­nedslag går hel­hed og sam­men­hæng tabt. Hver­ken i fol­ke- eller frikir­ker er det tæn­ke­ligt, at der skul­le bli­ve rum for den sam­le­de orto­dok­se, teo­lo­gi­ske tænk­ning, der for­står iko­ner­ne som den syn­li­ge mani­fe­sta­tion af, at Kristus vir­ke­lig blev men­ne­ske. Og som ærer iko­ner­ne, for­di de mar­ke­rer de hel­li­ges nær­vær i kir­ken og mani­feste­rer men­ne­skers poten­ti­a­le til for­vand­ling i Kri­sti billede.

Tages iko­ner, lystæn­ding, jesus­bøn, røgel­se og løs­rev­ne dele af den orto­dok­se gud­stje­ne­ste ud af deres sam­men­hæng, bli­ver de til mysti­fi­ce­ren­de, ube­gri­be­li­ge brud­styk­ker af en fjern og frem­med hel­hed. Så kom­mer de orto­dok­se ele­men­ter til at frem­stå som ekso­ti­ske kryd­de­ri­er på en kir­ke­lig ret, som hav­de mistet sin smag.

De krist­ne i Dan­mark, som ønsker at fast­hol­de klas­sisk kris­ten­dom, de, som er betæn­ke­li­ge ved dagens kir­ke­li­ge udvik­ling og de evi­ge knæ­fald for moder­ni­te­ten og den her­sken­de tidsånd, de bur­de måske gri­be til­ba­ge til Harald Blaa­tand og Ans­gar. Dan­ske krist­ne, som for alvor ønsker tro­fast­hed over for kir­kens tra­di­tion, kun­ne med for­del ind­le­de sam­ta­le med den orto­dok­se kir­ke i Danmark.

Den orto­dok­se kir­ke del­ta­ger ikke i den tåbe­li­ge jagt på for­modet popu­la­ri­tet, som fin­der sted i vis­se kir­ke­li­ge mil­jø­er. Ved orto­dok­se guds­tjenester bli­ver ingen udsat for bam­sedåb, sms-vel­sig­nel­ser, spa­ghet­ti, lasag­ne, popor­ke­stre og hvad der ellers udtæn­kes af ned­la­den­de under­hold­ning for at være en imag­i­nær lave­ste fæl­lesnæv­ner tilpas.

Orto­dok­si­en har beva­ret kir­kens oprin­de­li­ge, krist­ne tro. Det inde­bæ­rer, at den orto­dok­se kir­ke er præ­get af litur­gisk alvor og ære­frygt for det hel­li­ge, både ved de sær­li­ge høj­ti­der og ved søn­dag­stje­ne­ster­ne året igen­nem. Og det inde­bæ­rer, at de hel­li­ge myste­ri­er eller sakra­men­ter ikke tøm­mes for ind­hold fx ved at gøre nad­ve­ren til lege­plads for stjer­ne­kok­ke eller ved at kon­stru­e­re en påstå­et ”køns­neut­ral” ægte­vi­el­se og der­med for­næg­te den orden, Gud har sat for sin skabelse.

Hvem ved, måske kun­ne en sådan sam­ta­le føre til, at de, som af hjer­tet ønsker tro­fast­hed mod den klas­si­ske kris­ten­dom og dens tra­di­tion, med tiden vil­le fin­de det natur­ligt med et tra­di­tions­bun­det, orto­dokst biskop­pe­ligt tilsyn?


Trykt som kro­nik i Kri­ste­ligt Dag­blad, tors­dag den 20. okto­ber 2011.

Publi­ce­ret 26. okto­ber 2011.

Erklæring angående Vassula Ryden

Fra Det Øku­me­ni­ske Patri­ar­kat i Kon­stan­ti­nopel er der den 16. marts 2011 udsendt en erklæ­ring, som ude­luk­ker Vas­su­la Ryden fra Den Orto­dok­se Kir­ke. I erklæ­rin­gen står der bl.a:

”For at yde gavn­lig beskyt­tel­se mod far­lig ånde­lig for­vir­ring af hele det from­me, orto­dok­se folk, som ikke er inde i sager, som skju­ler en risi­ko for ånde­ligt blænd­værk, ude­luk­ker vi fra Moder­kir­ken Vasi­liki Pen­taki Para­ske­vis Ryden, i vide kred­se kendt under nav­net ’Vas­su­la’, og hen­des orga­ni­sa­tion, som er etab­le­ret under over­skrif­ten ’ Sandt Liv i Gud’, og som ube­sin­digt og over­fla­disk præ­sen­te­rer en lære, base­ret på en påstå­et ’direk­te dia­log mel­lem hen­de selv og Kir­kens grund­læg­ger, Jesus Kristus vor Her­re.’ (Vi ude­luk­ker) lige­le­des dem, som af hen­de er ble­vet vun­det til at være for­kæm­pe­re for ”Sandt Liv i Gud”, som egen­mæg­tigt afvi­ger fra Kir­kens Gud-giv­ne lære, men som også væk­ker anstød hos from­me, tro­en­de ortodokse”.

Erklæ­rin­gen slut­ter såle­des: ”Ende­lig udtryk­ker vi Det Øku­me­ni­ske Patri­ar­kats dybe sorg over hand­lin­ger­ne hos nog­le – hel­dig­vis få – med­lem­mer af Den Orto­dok­se Kir­kes præ­ste­skab, som har del­ta­get ved nævn­te ’Vas­su­las’ cau­se­ri­er og givet hen­de et ’orto­dokst certifikat’.”

Erklæ­rin­gen fra Kon­stan­ti­nopels Patri­ar­kat er gen­gi­vet på den fransk­spro­ge­de blog orthodoxologie.blogspot.com, som præ­sen­te­rer den sådan her:

ENDELIG! … Gen­nem lang tid (fle­re årti­er) har orto­dok­se tro­en­de ønsket en sådan beslut­ning for at und­gå at from­me, men enfol­di­ge sjæ­le skul­le for­vil­de sig ind i den­ne usun­de og afspo­re­de ånde­li­ge for­ryk­t­hed. Bed­re sent end aldrig!”

Fader Alexander Men 1935 - 1990

Fader Alexander Men

Fader Ale­xan­der Men

 

Over­sigt over hans liv og værker

Den indre vej

Se doku­men­tar­film om fd. Alexander

Den 22. janu­ar i år, 2010, kun­ne Ale­xan­der Men være fyldt 75 år, hvis ikke han var ble­vet myr­det på åben gade en tid­lig søn­dag mor­gen i 1990 på vej til at fejre den Gud­dom­me­li­ge litur­gi i en for­stad til Moskva…

Neden­stå­en­de tekst af Ale­xan­der Men, ”Den indre vej”, står i Manu­el pra­tique de prière, udgi­vet i 1998 (édi­tions Cerf, Col­lection Épip­ha­nie, over­sat fra rus­sisk til fransk af Michel Evdokim­ov).

I en meget oplagt og nær­mest mun­ter tone hen­ven­der fader Ale­xan­der sig til sine til­hø­re­re og os andre med det bud­skab, at vi kun kan bekæm­pe mod­løs­hed m.m. ved at gøre brug af ”Åndens løftestang”.

Hans bemærk­ning i sid­ste afsnit: ”I dag lak­ker det mod slut­nin­gen af påske­ti­den”, må bety­de, at det dre­jer sig om den tale, han var invi­te­ret til at hol­de i Påskens Lyse Uge i 1990 på Moskvas olym­pi­ske sta­dion for en stor reli­gi­øs forsamling.

Først en over­sigt over hans liv og værker:

Ale­xan­der Men bli­ver født den 22. janu­ar 1935 i Moskva, i en fami­lie af jødisk oprin­del­se. Hans mor Élé­na og den­nes kusi­ne, Véra Vas­si­lie­va­kaïa, har beg­ge fun­det den krist­ne tro på trods af tidens her­sken­de atei­s­me, og de kom­mer til at bety­de meget for hans ånde­li­ge udvik­ling. Han bli­ver døbt hem­me­ligt i sep­tem­ber sam­ti­dig med sin mor i en isba (træhyt­te) i Zagorsk, tæt ved Saint-Ser­ge-Tre­e­nig­he­dens klo­ster af en præst i ’kata­kom­ber­kir­ken’, fader Sérap­him Batiuokov.

I 1947 tager han kon­takt til Moskvas præ­ste­se­mi­na­ri­um, som er genåb­net tak­ket være de bevil­lin­ger, Sta­lin har givet til Kir­ken under kri­gen. For­stan­de­ren lover at opta­ge ham, når han bli­ver myn­dig. Han opmuntres i sit reli­gi­øse kald af for­stan­de­rin­den for et lil­le hem­me­ligt non­ne­klo­ster i Zagorsk. Alle­re­de da stu­de­rer han Bibelen.

I 1950 bli­ver han altertje­ner i en kir­ke i Moskva. På egen hånd begyn­der han at stu­de­re Kir­ke­fædre­ne. Han for­dy­ber sig i læs­ning af filo­sof­fer­ne. Snart opda­ger han de rus­si­ske reli­gi­øse tæn­ke­re, i sær­de­les­hed Vla­di­mir Solov­jov (1853–1900). Som 15-årig skri­ver han sit før­ste essay, der i kim inde­hol­der hans sene­re værker.

I 1953 kom­mer han ind som elev på Pels­værks­ko­len, i nær­he­den af Moskva.

I 1954 redi­ge­rer han den før­ste ver­sion af Jesu liv, Men­ne­ske­søn­nen

I 1955 flyt­ter Pels­værks­ko­len til Irkout­sk, og han lærer Sibi­ri­en at kende.

I 1956 gif­ter han sig i Moskva med sin klas­se­kam­me­rat, Nata­la Gri­goren­ko. De får bør­ne­ne Élé­na, som bli­ver iko­no­graf, og Mihail.

I 1958 bli­ver han, få uger før sin afslut­ten­de eksa­men fra Pels­værks­ko­len, plud­se­lig eks­klu­de­ret; admi­ni­stra­tio­nen har opda­get, at han regel­mæs­sigt begi­ver sig til bis­pe­går­den for at gøre tje­ne­ste. Han må for­la­de Irkout­sk uden diplom. En ny anti­re­li­gi­øs kampag­ne er under opsej­ling i landet.

Efter hjem­kom­sten til Moskva bli­ver han dia­ko­n­or­di­ne­ret den 1. juni, efter til­skyn­del­se af sin ånde­li­ge vej­le­der fader Nico­laï Goloub­stov, som blandt andre døber Stal­ins datter.

Han påbe­gyn­der kor­re­spon­dan­ce­kur­ser ved Lenin­grads teo­lo­gi­ske semi­na­ri­um.

I 1959 redi­ge­rer han en ny ver­sion af Men­ne­ske­søn­nen.

I 1960 den 1. sep­tem­ber bli­ver han præ­ste­o­r­di­ne­ret i Moskva af biskop Stép­ha­ne, som er på linie med fader Ale­xis Mét­chov (som efter revo­lu­tio­nen dan­ne­de en lil­le sam­let menig­hed af intel­lek­tu­el­le og for­ske­re, og som Ale­xan­der Men hav­de stif­tet bekendt­skab med i 1947)

Han ansæt­tes ved Ala­bi­no sogn i omeg­nen af Moskva.

Han skri­ver Reli­gio­nens kil­der, før­ste bind af men­ne­ske­he­dens ånde­li­ge søgen – fra begyn­del­sen til den bibel­ske Åben­ba­ring – som han arbej­der på i 20 år. De føl­gen­de bind hel­li­ges til­sy­ne­kom­sten af mono­tei­s­men (Magi og mono­tei­s­me), den indi­ske og kine­si­ske ånde­lig­hed (Ved stil­he­dens døre), den græ­ske tan­ke (Dio­ny­sios, Log­os, Skæb­nen) og GT’s pro­fe­ter (Gud­s­ri­gets Bud­brin­ge­re).

Fra 1960 til 1964 restau­re­rer han kir­ken i Ala­bi­no og orga­ni­se­rer sog­nets liv. Unge begyn­der at grup­pe­re sig omkring ham.

I 1964 for­sø­ger myn­dig­he­der­ne, under for­skel­li­ge påskud, at rej­se en sag imod ham, blandt andet ved at ankla­ge ham for tyve­ri i for­bin­del­se med restau­re­re­rin­gen af Ala­bi­nokir­ken. Han udsæt­tes for for­føl­gel­ser og for­hør. Til slut luk­ker man sagen, men for­flyt­ter ham til et andet sogn i Moskva­re­gio­nen, til Tarassovka.

Han påbe­gyn­der kor­re­spon­dan­ce­kur­ser ved det Teo­lo­gi­ske Aka­de­mi i Moskva.

Fra 1964 til 1970 er han ’vikar­præst’ i Taras­sov­ka, og den ansvars­ha­ven­de i sog­net er ham fjendt­ligt stemt. Imid­ler­tid er der et sta­digt sti­gen­de antal af voks­ne og unge, der, i mødet med ham, ønsker at kon­ver­te­re og anmo­der om at bli­ve døbt. Han til­træk­ker intel­lek­tu­el­le, viden­skabs­folk, for­fat­te­re og kunst­ne­re. Han knyt­ter ven­skab med Solzje­nit­syn. Han bli­ver ånde­lig vej­le­der for Nadeja Man­del­stam, enken efter den sto­re dig­ter Ossip Man­del­stam, der døde i gulag.

Han fort­sæt­ter med at skri­ve på sin reli­gions­hi­sto­rie og lærer sig græsk og hebræisk.

Fra 1968 til 1970. I 1968 afslut­ter han, inden for det teo­lo­gi­ske kor­re­spon­dan­ce­kur­sus’ ram­mer, sin dok­to­raf­hand­ling om ”De mono­tei­sti­ske ele­men­ter i de præ-krist­ne reli­gio­ner og filo­so­fi­er”.

Han ind­sam­ler mate­ri­a­le om det berøm­te Opti­na Pusti­na klo­ster, især hos dig­te­ren Nadej­da Pav­lovitch, der arbej­der som bibli­o­te­kar på klo­stret og er ånde­lig dat­ter af sta­rets Necta­ri­us (død 1927).

Det krist­ne ori­en­tal­ske Cen­ter i Bruxel­les publi­ce­rer den rus­si­ske ori­gi­na­lud­ga­ve af hans bog Men­ne­ske­søn­nen, hvis manuskript er ble­vet bragt til Vesten af nog­le ven­ner. Efter­føl­gen­de bli­ver en halv snes andre bøger af fader Ale­xan­der publi­ce­ret af sam­me for­lag, og der­ef­ter hem­me­ligt bragt til­ba­ge til Rusland. Ingen af dis­se vær­ker bli­ver udgi­vet i Rusland i hans leve­tid. Såle­des udkom­mer i 1969 Him­len på jor­den, en for­kla­ring af den orto­dok­se litur­gi, og Reli­gio­nens kil­der i 1970.

Fra 1970 til 1983. I 1970 for­flyt­tes han til sit nye sogn Navaïa Dérév­nia, en tre­di­ve km nord for Moskva, hvor han bli­ver til sin død.

Her­ef­ter hel­li­ger han stør­ste­delen af sin tid til pasto­ral akti­vi­tet og mis­sion. Fra hele lan­det kom­mer man til ham. Ille­galt, som det jo måt­te være på den tid, orga­ni­se­rer han bøn­ne­grup­per, bibelstu­die- og kate­ke­se­grup­per. Han skri­ver Noter om bøn og tre bøger for børn: Hvor kom­mer det hele fra?, Ver­dens Lys, Ver­dens Salt.

Han afslut­ter fle­re binds reli­gions­hi­sto­rie og arbej­der på adskil­li­ge vær­ker om Bibe­len, i 1981 under tit­len Hvor­dan skal vi læse Bibe­len?, Nøg­le til læs­ning af den hel­li­ge Skrift og kom­men­ta­rer til NT, brugt i en udga­ve af Bibe­len lige­le­des udgi­vet af Det krist­ne ori­en­tal­ske Cen­ter i Bruxelles.

Paral­lelt med alle dis­se akti­vi­te­ter og for at brød­fø­de sin fami­lie skri­ver han som ”neger” (ano­nym hjæl­per, som skriver/oversætter i en anden forfatter/oversætters navn. /red.) bl.a. om de før­ste Kir­ke­fædre og fle­re andre emner.

I 1979 dør hans mor Élé­na, som har bistå­et ham meget i præsteembedet.

I 1983 i Bruxel­les udkom­mer sjet­te og sid­ste bind af reli­gio­ner­nes histo­rie På tær­s­k­len til det Ny Testa­men­te.

Fra 1983 til 1984 bli­ver han ofte tru­et af KGB og under­læg­ges en stri­be for­hør. Han må del­vis opgi­ve kon­tak­ten med sine ånde­li­ge børn for ikke at udsæt­te dem for fare. Han hel­li­ger sig for­be­re­del­sen af en stor bibelstu­di­e­en­cykl­ope­di, som end­nu ikke er ble­vet udgivet.

I 1986 sæt­ter KGB ind med en ny offen­siv, som udmønt­er sig som angreb i pres­sen, hvor han ankla­ges for at have ”orga­ni­se­ret en reli­gi­øs kreds”.

I 1988 fejres 1000-året for Ruslands dåb. Fejrin­gen mar­ke­rer afslut­nin­gen på den for­føl­gel­se af de krist­ne, der brød ud umid­del­bart efter den bol­sje­vi­sti­ske revo­lu­tion i 1917.

Lige før min­de­høj­ti­de­lig­he­der­ne i for­bin­del­se med jubilæ­et, hol­der han sin før­ste offent­li­ge konference.

Fra 1988 til 1989. Alle­re­de fra slut­nin­gen af 1988 får han til­budt mulig­hed for at præ­di­ke og hol­de kon­fe­ren­cer i sto­re for­sam­lings­lo­ka­ler i fabrik­ker og klub­ber, i radio­en og fjern­sy­net. Han benyt­ter sig af den nye reli­gi­øse poli­tik og gri­ber enhver lej­lig­hed til at for­kyn­de Evan­ge­li­et.

Han igang­sæt­ter en ræk­ke akti­vi­te­ter, udfø­rer pio­ner­ar­bej­de. For eksem­pel besø­ger han regel­mæs­sigt et bør­ne­ho­spi­tal, skaf­fer medi­cin og injek­tions­sprøjter fra Cana­da og Ita­li­en. Han brin­ger hjælp til hjem­kom­ne sol­da­ter, der er ble­vet ned­brud­te og trau­ma­ti­se­re­de af kri­gen i Afghanistan.

Han er medstif­ter af Bibel­sel­ska­bet og tids­skrif­tet ”Bibe­lens Ver­den”. Han opret­ter et ”orto­dokst uni­ver­si­tet”, åbent for alle, med det for­mål at til­by­de en teo­lo­gisk og bibelsk uddan­nel­se for læg­folk. Han ska­ber ”Kul­tu­rel renæs­san­ce”, et sel­skab med et oply­sen­de og huma­ni­tært formål.

Efter at have været ”vikar” i mere end tyve år bli­ver han ende­lig udnævnt som ansvar­lig præst for sit sogn. Men han føler også stær­ke­re end nogen­sin­de, at hans dage er tal­te. Han mod­ta­ger død­strus­ler.

I 1990 ved påske­tid bli­ver han invi­te­ret til at del­ta­ge som taler ved en stor reli­gi­øs for­sam­ling på Moskvas olym­pi­ske sta­dion. Fjern­sy­net bestil­ler en ræk­ke udsen­del­ser af ham.

Den 2. sep­tem­ber ind­vi­er han en kate­ke­sesko­le for børn i sin landsby.

Søn­dag den 9. sep­tem­ber, klok­ken seks om mor­ge­nen, bli­ver fader Ale­xan­der, under end­nu uopkla­re­de omstæn­dig­he­der trods utal­li­ge under­sø­gel­ser, myr­det med økse­hug på åben gade, på vej til at fejre den Gud­dom­me­li­ge liturgi.

Man kal­der ham hyr­de, pro­fet, mar­tyr, apo­stel: Den rus­si­ske præst Ale­xan­der Men var én af de strå­len­de og dyna­mi­ske skik­kel­ser, der mar­ke­rer den soci­a­le, poli­ti­ske og øko­no­mi­ske over­gang. Han befandt sig på over­gan­gen mel­lem to sto­re epo­ker i den rus­si­ske histo­rie: Kom­mu­nis­men, der blev ind­ledt af den bol­sje­vi­sti­ske revo­lu­tion i okto­ber 1917 og ”efter-kom­mu­nis­men”, der blev ind­ført af Mik­haïl Gor­bat­chev, da han kom til mag­ten i Kom­mu­ni­st­par­ti­et i 1985.

Fader Ale­xan­ders tragisk kor­te liv dæk­ke­de de skif­ten­de peri­o­der af ned­trap­ning og optrap­ning i for­føl­gel­ser­ne af Kir­ken under Sta­lin og hans efter­føl­ge­re, der til sidst mun­de­de ud i Mik­haïl Gor­bat­chevs perestroïka.

Det var under over­skrif­ten pere­stroïka, at fader Ale­xan­der leve­de de to sid­ste år af sit liv. I de to år, som gik for­ud for dra­bet på ham, nåe­de han at hol­de ca. 200 kon­fe­ren­cer om kris­ten­dom for det mest for­skel­lig­ar­te­de publi­kum, man skrev om ham i avi­ser og revy­er, der var bud efter ham i radio- og tv-udsen­del­ser, man begynd­te at udgi­ve hans bøger i Rusland, bøger der tid­li­ge­re ude­luk­ken­de blev udgi­vet i udlandet…

Fader Ale­xan­der Mens arv er meget betyd­nings­fuld i man­ge hen­se­en­der ikke blot for Rusland og den orto­dok­se ver­den, men for hele den krist­ne ver­den, han figu­re­re­de blandt ”Tro­ens vid­ner i det XX århund­re­de” – han var ble­vet fore­slå­et af De katol­ske biskop­pers Kon­fe­ren­ce i Frank­rig – frem­hæ­vet i for­bin­del­se med en øku­me­nisk min­de­høj­ti­de­lig­hed, der fandt sted i Colos­se­um i Rom den 7. maj 2000, og var fore­stå­et af pave Johan­nes-Paul II.

Den indre vej

Af fader Ale­xan­der Men

Vi har alle vore grun­de, ydre som indre, til at føle os træt­te og tyn­ge­de. At håbe, at situ­a­tio­nen vil ændre sig radi­kalt på én eller anden måde – fx når vi får ferie – er omsonst, for vi har alle­re­de holdt fle­re feri­er, uden at vi af den grund er ble­vet vores tyng­de og træt­hed kvit.

Vi er alle unge, I er i hvert fald. Vi lever i en under­lig, men også mun­ter tid, som jeg slet ikke er ked af at leve i, selv om den sæt­ter homo sapi­ens’ ner­ver på en hård prø­ve. Så meget desto mere som vi bor i en stor­by og der­med er under­lagt et udmat­ten­de pres. Men hvad kan vi gøre ved det?

Det mang­ler ikke på forslag:

afspæn­ding, diver­se selv­træ­nings­pro­gram­mer osv. jeg har stu­de­ret dem både i teo­ri og prak­sis. Jeg har fun­det ud af, at de bestemt ikke er dår­li­ge, men kun er for folk, der har fri­tid nok. Vi er under­lagt fak­to­rer, som er urok­ke­li­ge. Vi ken­der pro­cent­de­len af vore arve­li­ge fak­to­rer, de utal­li­ge kon­flik­ter som duk­ker op på vores arbejds­plads og hjem­me, kort sagt vores liv er langt fra fri­ta­get for van­ske­lig­he­der. De natur­li­ge mid­ler til at rege­ne­re­re, til at for­ny os fore­går i slo­w­mo­tion, eller slet ikke. Der­for vil jeg gan­ske enkelt min­de jer om noget, som I nok selv er fuldt ud klar over, nem­lig at der eksi­ste­rer over­na­tur­li­ge mid­ler til at hjæl­pe os ud af kni­ben. Det er kun ved at gøre brug af åndens løf­te­stang, at man til syven­de og sidst kan mod­ta­ge extra kraft til at over­vin­de sjæ­lens doven­skab og svagelighed.

For at nå der­til skal man ikke, som i selv­træ­nings­pro­gram­mer­ne, anven­de sær­li­ge kon­cen­tra­tions­me­to­der, have megen tid til sin rådig­hed, men man må nød­ven­dig­vis ofre mindst en 6 ‑10 minut­ter om dagen på bøn, et abso­lut mini­mum: Hvad end ens livs­be­tin­gel­ser er, skal man sim­pelt­hen reci­te­re bøn­ner­ne, ikke ofre min­dre tid på Evan­ge­li­et, på hele den Hel­li­ge Skrift. Euka­ri­stien er lige­le­des nød­ven­dig, lige­som bøn i fæl­les­skab. Dis­se fire ting er ikke teo­ri, men afprø­vet i praksis.

Hvor man­ge kom­mer ikke til mig i den­ne til­stand af sva­ge­lig­hed, som er vores fæl­les lod, og siger til mig: ”Jeg hen­gi­ver mig ikke til en sådan prak­sis.” Lige i øje­blik­ket ved jeg ikke, hvad jeg skal sva­re dem. Det er som, hvis en læge sag­de til sin patient: ”Du har dår­lig lever, du må ikke spi­se fede og sal­te ting…”, og han så repli­ce­re­de: ”Dok­tor, jeg spi­ser mæng­der af flæsk og sild hver dag.” Lægen kan kun løf­te sine hæn­der mod himlen…

Der fin­des præ­ci­se meto­der, hvis resul­ta­ter er afprø­ve­de. Deres prak­ti­ske anven­del­se er i øvrigt æld­gam­mel. Vi bør huske på, at Guds gave såvel som den gud­dom­me­li­ge nåde og vel­sig­nel­se ikke er en patent­løs­ning eller et hvil­ket som helst hjæl­pe­mid­del, hvis vi glem­mer det, så går vores sel­v­op­ta­get­hed og vores krav over for Gud frem for alt andet.Vi vil ikke være Hans skab­ning, men gøre Ham til vores ting, en ting der kan tje­ne os. Med andre ord, man på gale veje, og det er tvin­gen­de nød­ven­digt at begi­ve sig ind på den indre vej og gå i dybden. […]

Vi har tre typer bøn: bøn­ner om opfyl­del­se af for­skel­li­ge behov – vores fore­truk­ne bøn­ner, bøn­ner hvor vi angrer og tak­si­gel­ses­bøn­ner. Behovs­bøn­nen er vel­sig­net og påbudt. Selv ”Fader vor” inde­hol­der behov. Læg dog mær­ke til, at det ikke er beho­ve­ne, der kom­mer i før­ste ræk­ke, men bøn­nen om evnen til at mod­ta­ge, ønsket om at være i over­ens­stem­mel­se med Guds vil­je: ”Din vil­je ske, kom­me dit rige”; først der­ef­ter hed­der det: ”Giv os i dag vort dag­li­ge brød.” Det er den indre fri­gø­rel­se, for­stå det. Vi er ikke frie, og for at fri­gø­re os må vi først ret­te på vore ånde­li­ge ”skul­dre”, der er ble­vet helt krum­bø­je­de under byr­den. Jeg kan ikke huske, hvem der har sagt, at hvis vi før­te blot halv­de­len af Bjerg­præ­di­ken ud i livet, vil­le alle vore kom­plek­ser for­svin­de. Det må vi tro på. Ustand­s­e­ligt er der noget, der nager os, som kan frem­kal­de en neu­ro­se: Man skal gøre det ene og det andet, man skal hele tiden alt muligt. Langt fra at være en hjælp er den slags akti­vi­te­ter kun en kil­de til pro­ble­mer; de bli­ver til fik­se idéer og ska­ber et liv i evig bekymring.

Husk dog på, at vi er døde­li­ge, at livet er kort, og at Her­ren har sagt:

”I skal ikke bekym­re jer om, hvad I spi­ser og drik­ker i mor­gen” (Mat 6:25; Luk 12:22). [ …] Selv om vi læg­ger pla­ner for frem­ti­den, så bør de blot være en løs skit­se, ikke en tyn­gen­de byr­de, der under­ku­er os.

Vi er frie, og vi er lyk­ke­li­ge, på trods af de onder som vi er under­lagt, for­di vi er del­ta­ge­re i det gud­dom­me­li­ge myste­rie. Der åbner sig et vid­strakt, for­bløf­fen­de og forun­der­ligt per­spek­tiv for os. Des­u­den får vi brød­re og søstre her i kir­ken, i hele byen, over hele jor­den. Vi er inkorpo­re­ret i den gud­dom­me­li­ge evighed.

End­nu en for­bløf­fen­de ting: Vi kan betrag­te enhver ting, abso­lut alt, de viden­ska­be­li­ge form­ler, et hvil­ket som helst fæno­men gen­nem det gud­dom­me­li­ge pris­me. I mor­ges tænd­te jeg for tv’et, en blæks­p­rut­te kom til syne. Hvil­ket syn, sim­pelt­hen gud­dom­me­ligt! Fil­men var desvær­re ved at være slut, men dis­se få sekun­der fyld­te mig med begej­string. Den mest almin­de­li­ge ting kan frem­kal­de en hen­ryk­kel­se i os. Vi må ikke miste den­ne evne til at se på en ny måde på tin­ge­ne, på vore nære, på ver­den omkring os, bli­ve et nyt men­ne­ske og leve med stør­re let­hed, skub­be grun­de­ne til mod­løs­hed langt bort fra os, når det er nød­ven­digt, hæve os over dem, opfø­re os som frie rej­sen­de. Apost­len Paulus skri­ver, at vi blot er ”frem­me­de og udlæn­din­ge på jor­den” (Heb 11:13). I ét af de apo­kry­fe evan­ge­li­er siger Her­ren Jesus, at ver­den er en bro, og en bro er et overgangssted.

Vi siger om Fade­ren, at Han er i Him­le­ne. Hvad er en far? Det er vores slægt­ning, det er ham vi frem for nogen er i slægt med. Og hvad bety­der ”i Him­le­ne”? Det er et andet plan af vir­ke­lig­he­den, det er vores fæd­re­land. Jeg bru­ger ikke ”Fæd­re­land” i betyd­nin­gen jor­disk føde­sted eller et sted, som vi føler os sær­ligt knyt­te­de til, men som et sted, der ikke har sin lige. Sjæ­len kan knyt­te sig til en gade, et hus, et sprog, en by, et land. Det lig­ger natur­ligt for os, sådan er vi skabt. Men det, vi kal­der ”Fæd­re­land”, er noget andet, van­ske­ligt at begri­be. Ler­mon­tov har for­søgt at gøre det begri­be­ligt i et berømt digt, hvor sjæ­len, efter at være ble­vet bragt til jor­den af en engel på sit fød­sels­tids­punkt, for altid beva­rer ekko­et af eng­le­nes sang i sig. Det er kun et bil­le­de, men et sigen­de bil­le­de for­di vores Fæd­re­land befin­der sig andet­steds. Et eller andet for­bin­der os med Åndens ver­den, der­for er vi gæster på den­ne jord, hvor vi af og til føler os så dår­ligt til­pas; vi bli­ver del­vist bevid­ste om alt det, i den udstræk­ning den­ne ver­den er dan­net af sim­pel mate­rie og ”lig­ger under for den onde” (1Joh 5:19). Vi stø­der os på ham, og han sår­er os. Så er det så meget desto vig­ti­ge­re at påkal­de Ånden, må I for­stå. Det er især, når vi er for­sam­le­de, at Ånden kom­mer. Det er der­for, vi for­sam­les i kir­ken og beder sam­men, så meget vi formår.

I dag lak­ker det mod slut­nin­gen af påske­ti­den, og vi synes at genop­le­ve alle de sto­re begi­ven­he­der. På ny kom­mer den genop­stand­ne Her­re os i møde, som Han gjor­de med sine discip­le på vej­en til Emmaüs, idet Han sag­de: ”Fred være med jer” (Luk 24:36; Joh 20:19). ”Fred være med jer” er ikke blot en hil­sen hos de gam­le hebræ­e­re. Natur­lig­vis brug­te Han den i den betyd­ning, men der­u­d­over til­lag­de Han den noget meget dybt. På hebræ­isk bety­der sha­lom (fred) ikke blot ”ikke krig”, men rum­mer også en sær­lig vel­sig­nel­ses­ge­stus, en sær­lig til­stand af sjæle­fred, nær­hed til Gud. Det er den fred, vi beder Ham om, fred med Gud, fred med hin­an­den. Vi skal bede for at føle, at Han er med os i sel­ve det­te øje­blik. Guds Ord vil være med os, vi vil tage Det med hjem, Det vil leve i os, og vi vil for­sø­ge at leve i lyset og håbet. Vi er lyk­ke­li­ge, men ken­der ikke vores lyk­ke, vi er rige, men råder ikke over rig­dom­men til gavn for os selv. Der­for skal vi i dag ren­se os for vore for­syn­del­ser og bekym­rin­ger, vor foru­ro­li­gel­se og vor ven­ten, vore syn­der og vor smer­te. Og vi skal bede Her­ren om at give os styr­ke. Det er det vigtigste.

Og nu: lad os bede!

Kil­der:
www.pagesorthodoxes.net

Lumière du Tha­bor, Bul­le­tin des Pages Orthodoxes 

La Trans­fi­gu­ra­tion, Bul­le­tin numéro 37 – décem­bre 2009

Præ­sen­ta­tion, udvalg og over­sæt­tel­se ved Inger Bir­git­te Bjerg 20.01.2010

Ny kirke på hellige Trifon Skita i Norge

Nor­ge er i Nor­den et fore­gang­sland, når det gæl­der orto­doks kris­ten­dom. Vor provst for Skan­di­navi­en, f. Johan­nes (Johan­sen) er for­stan­der for hel­li­ge Niko­lai Menighet i Oslo og for hel­li­ge Tri­fon Ski­ta i Hur­dal.

På ski­ta­en (et lil­le klo­ster) er der ble­vet byg­get en meget smuk kir­ke, som for tiden er ved at bli­ve fær­dig­gjort med ind­ven­di­ge fre­sker og iko­nost­a­se. Der bli­ver formént­lig ind­vi­el­se hen på efter­å­ret 2010.

Neden­for kan ses bil­le­der af den nye kir­ke. Bil­le­der­ne er taget af foto­graf Erlend Ber­ge fra avi­sen Vårt Land. Klik på bil­le­der­ne for at se dem i stør­re format.

Rumænsk nationalisme

Den 11. febru­ar 2010 udgik der fra Buka­rest et offi­ci­elt doku­ment med tit­len ”Appel om rumænsk enhed og vær­dig­hed i Den Orto­dok­se Kir­ke i Rumæ­ni­en.” Appel­len er under­skre­vet af den rumæn­ske patri­ark Dani­el og en lang ræk­ke andre rumæn­ske biskopper.

Rund­skri­vel­sen er desvær­re end­nu et trist eksem­pel på den natio­na­lis­me, som pla­ger vis­se orto­dok­se mil­jø­er. For rumæ­ner­ne er langt fra de ene­ste, som hjem­sø­ges af natio­na­lis­mens spø­gel­se. Skri­vel­sen fra Buka­rest styr­ker sig da også med at hen­vi­se til, at både Moskvas og Ser­bi­ens patri­ar­ka­ter ”for læn­ge siden har påbe­gyndt pro­ces­sen med, at præ­ste­skab og tro­en­de ven­der til­ba­ge til deres moder-kirker.”

Ind­hol­det i den udsend­te appel er, at rumæ­ne­re hører til i den rumæn­ske kir­ke, uan­set hvor de bor, og uan­set, om de af per­son­li­ge, fami­liæ­re eller andre årsa­ger har fået et andet, lokalt, kir­ke­ligt til­hørs­for­hold. Rund­skri­vel­sen er, hed­der det, ”en ind­træn­gen­de appel til alle præ­ster og alle tro­en­de rumæ­ne­re i udlan­det, som uden vel­sig­nel­se befin­der sig i andre orto­dok­se kir­ker … om at retab­le­re direk­te for­bin­del­se med deres moder-kirke.”

En ræk­ke frem­træ­den­de, fran­ske orto­dok­se læg­ger tyde­lig afstand til den rumæn­ske appel med en skri­vel­se, udsendt den 11. april 2010 i Paris. Blandt under­skri­ver­ne er f. Boris Bobrin­skoy, tid­li­ge­re rek­tor for Insti­tut St. Ser­ge, f. Ale­xis Str­u­ve, for­stan­der for Den hel­li­ge Tre­e­nig­heds Menig­hed i Rue Daru og f. Jean Breck, pro­fes­sor ved Insti­tut St. Ser­ge. Udover de tre nævn­te er der yder­li­ge­re 25 under­skri­ve­re, alle kend­te per­son­lig­he­der i det orto­dok­se mil­jø i Frankrig.

I svar­skri­vel­sen hed­der det blandt andet: ”Det er med stor sorg, vi har stif­tet bekendt­skab med [den rumæn­ske kir­kes] skri­vel­se …, som mang­ler enhver refe­ren­ce til Gud, til Kristus og til Hel­li­gån­den … Vi er bekym­re­de over den­ne appel, som lader for­stå, at alle rumæ­ne­re uden for Rumæ­ni­en helt natur­ligt bør fore­træk­ke ’direk­te’ fæl­les­skab med Den Orto­dok­se Kir­ke i Rumæ­ni­en. Jamen, der er kun én Kir­ke, Kri­sti Kir­ke, og alle har vi direk­te fæl­les­skab i Hans Lege­me og i Hans Blod.”

Som svar til den rumæn­ske appel cite­rer de 28 fran­ske orto­dok­se end­vi­de­re fra kir­ke­mø­det i Kon­stan­ti­nopel i 1872: ”Vi afvi­ser, mis­bil­li­ger og for­døm­mer – som væren­de i mod­sæt­ning til Evan­ge­liets og vore Fædres hel­li­ge, kano­ni­ske lære – etno­fyle­tis­men, det vil sige diskri­mi­na­tion efter etni­ske kri­te­ri­er, [lige­som vi for­døm­mer] stri­dig­he­der og uove­r­ens­stem­mel­ser af natio­nal karak­ter, som optræ­der i Kri­sti Kirke.”

Svar­skri­vel­sen afslut­tes med føl­gen­de: ”Kri­sti Kir­ke kan ikke gøres til instru­ment for én enkelt nations enhed og vær­dig­hed. Kir­ken er frel­sens ark, den åbner por­ten til Guds Rige, og den til­hø­rer ingen enkelt nation. Trods vor uvær­dig­hed anstren­ger vi os for at vid­ne om den­ne frel­sens vir­ke­lig­hed, og vi appel­le­rer til fort­sat enhed mel­lem alle orto­dok­se krist­ne i Vesten. Og vi kal­der til for­svar for Den Orto­dok­se Kir­kes vær­dig­hed, som er grund­lagt på den apo­stol­ske ekk­lesi­o­lo­gi: Siden pin­se­un­de­ret kom­mer det ikke an på at være græker eller jøde … eller skyter, men Kristus er alt og i alle.” (Kol. 3:11)

Vi i Guds­mo­ders Beskyt­tel­se menig­hed deler de fran­ske orto­dok­ses bekym­ring over fyle­tis­men. Og vi spør­ger os selv, om udnæv­nel­sen af en rumænsk orto­doks biskop, Maka­rios, for Skan­di­navi­en i 2008 og den efter­føl­gen­de (og fort­sat pågå­en­de) bestræ­bel­se på at etab­le­re rumæn­ske menig­he­der i en ræk­ke stør­re og min­dre dan­ske byer, vi spør­ger os, om alt det­te er end­nu et udslag af den natio­na­lis­me, som kom­mer klart til udtryk i rund­skri­vel­sen af 11. febru­ar fra Buka­rest. Det er der desvær­re noget, som tyder på, for biskop Maka­rios fin­des også blandt under­skri­ver­ne på den natio­na­li­sti­ske appel til ”rumænsk enhed og værdighed”.

Det er trist, at den rumæn­ske Kir­ke på den­ne måde bidra­ger til den fal­ske fore­stil­ling, at den orto­dok­se krist­ne tro skul­le være natio­nalt bestemt. For den orto­dok­se ekk­lesi­o­lo­gi, alt­så læren om kir­ken, er den helt mod­sat­te: Kir­ken er lokal, det vil sige, Kir­ken er en kon­kret stør­rel­se dér, hvor de tro­en­de sam­les om Her­rens alter. Den loka­le Kir­ke er præ­get af spro­get og kul­tu­ren dér, hvor den befin­der sig, men Kir­ken er ikke bestemt af én natio­nal iden­ti­tet, tvær­ti­mod giver Kir­ken plads til for­skel­li­ge natio­na­le, sprog­li­ge og kul­tu­rel­le særpræg.

KRISTUS ER OPSTANDEN!

f. Poul

Kil­de til dekla­ra­tio­nen fra Buka­rest og sva­ret fra de fran­ske orto­dok­se: www.orthodoxie.com