Oplæg af f. Poul Sebbelov, den 3. februar 2024, til de eftermiddage vi indleder med samtaler om Den Ortodokse Kirkes tro og praksis, baseret på bogen “Kristus er opstanden – Ortodoks Kristendom”.
Oplæg af f. Poul Sebbelov, den 3. februar 2024, til de eftermiddage vi indleder med samtaler om Den Ortodokse Kirkes tro og praksis, baseret på bogen “Kristus er opstanden – Ortodoks Kristendom”. Opdatering 8/3–2024: Se næste dato her Den Ortodokse Kirke i Danmark — Gudsmoders Beskyttelses Menighed indbyder til en række samtaleeftermiddage for menighedens katekumener og andre, der måtte være interesseret i at fordybe sig i Den Ortodokse Kirkes tro og praksis. Samtalerne ledes af menighedens præst og forstander fader Poul Sebbelov og tager udgangspunkt i bogen Kristus er opstanden – Ortodoks Kristendom, der kan købes i kirken for 250 kr. De følgende datoer ligger fast: Lørdag den 3. februar 2024, kl. 15.00. Oplæg af f. Poul, 3. februar 2024: Lørdag den 10. februar 2024, kl. 15.00. Oplæg af f. Poul Sebbelov til den anden samtaleeftermiddag, lørdag den 10. februar 2024: Under den efterfølgende samtale blev følgende bog omtalt: Stephen de Young: The Religion of the Apostles — Orthodox Christianity in the First Century Vi talte også om Kristi ord på Korset: Min Gud, min Gud! Hvorfor har du forladt mig? De kendte ord “Ordet blev menneske, for at vi kunne blive Gud” blev også nævnt. De kommer fra hellige Athanasios den Store fra Alexandria. Lørdag den 17. februar 2024, kl. 15.00. Det synlige og usynlige – Fra ikke-væren til væren – Født, ikke skabt – Trosbekendelsen Første økumeniske koncil – Arianerne – Homoousios/Homoiousios – Af samme væsen som Faderen – Trosbekendelsen Lørdag den 24. februar 2024, kl. 15.00. Om Helligånden – Trosbekendelsen Om døden Der vil som udgangspunkt være aftentjeneste kl. 17.00 de samme dage. Stedet er kaffestuen i menighedens lokaler på: Dag Hammarskjölds Allé 1A, kld. Tilmelding til kirkelæser Jakob Smith på email: webmaster@ortodoks.dk / mobil: 29845382 Den 22. januar 2024 bringer både Jyllands-Posten, TV‑2 , Fyns Stiftstidende og Nordjyske artikler om forbindelser mellem visse ortodokse menigheder i Danmark, det gælder København, Hobro og Bågø, og så Moskvas patriarkat, altså Den Ortodokse Kirke i Rusland. EU-kommisionens danske pressemeddelelse samme dag henviser til Jyllands-Postens artikel og skriver bl.a. som følger: “Flere europæiske lande holder vågent øje med den russisk-ortodokse kirke, hvis overhoved, patriark Kirill, støtter op om den Russiske invasion af Ukraine. I Bulgarien er flere russiske præster blevet beskyldt for at “påvirke sociale og politiske processer i Bulgarien”, og er blevet udvist. Patriark Kirill har indrejseforbud i Tjekkiet og Estland og er sanktioneret af Storbritannien. De i den anledning fremkomne oplysninger har ført til, at udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen er blevet indkaldt til Samråd i Folketingets Udenrigs- og Integrationsudvalg. Indkaldelsen er foranlediget af Inger Støjberg og Peter Skaarup, begge fra Danmarksdemokraterne. På ovenstående baggrund er det magtpåliggende for os at gøre opmærksom på følgende: Den Ortodokse Kirke i Danmark – Gudsmoders Beskyttelses Menighed er et her i landet godkendt trossamfund. Vi har ingen som helst forbindelse eller tilknytning til Rusland eller Moskvas Patriarkat. Vi er en dansk baseret ortodoks menighed i Danmark; og vi har siden 2022 ved flere lejligheder klart udtrykt afstandtagen til Putins invasion i Ukraine og Moskvas Patriarkats støtte til invasionen. Og vi har vendt os imod Den russiske Kirkes prætentioner om at være ”overdommer” og belære os i Vesten om den ”rette ortodokse moral”. Nedenfor er der link til to indlæg på Den Ortodokse Kirke i Danmarks blog omhandlende denne problemstilling. Vi har det håb, at disse indlæg vil gøre denne artikels overskrift indlysende! ”Den Ortodokse Kirke i Danmark har absolut intet at gøre med Rusland”: Guds Søn blev menneske Hellige Gregor Palamas I dagene torsdag den 20. juli til mandag den 24. juli 2023 deltog f. Poul Sebbelov og kirkelæser Jakob Smith som repræsentanter for Gudsmoders Beskyttelses Menighed i det 45. stiftsmøde i vores stift. Mødet fandt sted i Hellige Clement af Ohrid Kirke i Dearborn, Detroit. Allerede torsdag eftermiddag havde der været møder med vores biskop Metropolit Joseph, møder, som var forbeholdt popadias and diaconissas, altså ægtefæller til præster og diakoner. Fredag morgen den 21. juli blev der fejret biskoppelig Liturgi i Hl. Clement af Ohrid Kirke. Lørdag var den koncentrerede konference-dag. Efter morgenmad og Moleben var der møde med en række emner og rapporter fra tillidsfolk og arrangører, valg af mødeledelse, godkendelse af dagsorden og øvrige formaliteter, der hører et officielt møde til. I løbet af lørdagen fik f. Poul mulighed for i detaljer at berette for hele forsamlingen om vor menigheds tilblivelse og historie og vej ind i Metropolit Joseph’s Stift. Det samme gjorde f. Angel for menigheden i Stockholms vedkommende. – Ved samme lejlighed overdrog f. Poul Gudsmoders Beskyttelses Menigheds gave til Metropolitten og Stiftet: En ikon af hl. Johannes af Shanghai og San Francisco, som diakonissa Nana Quparadze har tilvirket. Ikonen blev modtaget med klapsalver af de tilstedeværende. Lørdag aften efter aftentjeneste i kirken var der ”Banquet Dinner & Dance”. Det blev en festlig afslutning med glimrende og rigelig mad, god amerikansk vin, hyggelige mennesker og en smuk opvisning af bulgarsk folkedans med tilhørende musik. Søndag formiddag var der (igen) biskoppelig Liturgi, hvor alle præster tjente ved alteret. Så for første gang (antager vi) lød der en dansk ekfonese fra alteret i hl. Clement af Ohrids Kirke i Detroit USA. For os, der repræsenterede Gudsmoders Beskyttelses Menighed, var det en stor glæde at møde alle de nævnte og at kunne fejre Liturgi sammen med dem under Metropolit Joseph’s ledelse. Og det var en glæde at kunne tale sammen, både formelt på Konferencens møder og mere uformelt under måltider og den slags. ARCHPASTORAL NATIVITY GREETING Christ is born, glorify Him! Dearest Beloved Fathers, Brothers and Sisters, “Glory to God in the highest, and on earth peace, good will toward men” (Luke 2:14). It is with these words, that the angels joyfully praised the coming to earth of the Son of God on the Holy Eve of Nativity two thousand twenty-two years ago. The human race had long awaited the Savior of the world, and the shepherds of Bethlehem, pure in heart and filled with sincere faith, were the first to receive the message of the Birth of Christ. “I bring you good tidings of great joy”, the angel told them, “which shall be to all people. For unto you is born this day in the city of David a Savior, which is Christ the Lord.” (Luke 2:10–11). St. Apostle Paul calls this event “great is the mystery of godliness: God was manifest in the flesh” (1 Tim. 3:16). “He Who, being the brightness of His glory”, (Heb. 1:3) has become “the Son of man” (Luke 7:34). He has brought low the heavens, as the hymnist poetically describes the Birth of Christ, and has descended to earth. “But when the fullness of the time was come, God sent forth His Son, made of a Woman, made under the law, to redeem them that were under the law, that we might receive the adoption of sons.” (Gal.4:4–5). It was out of love, that the Son of God came down to earth and gave us reconciliation (2 Cor. 5:19), the word of life (Phil. 2:16), that He might lift us up to Heaven. (Phil.3:20). It is this Gospel message of Christ, which the Apostles spread to all the peoples of the world, and those who believed, they made members of the Church of Christ and children of God through the Mystery of Holy Baptism (1 John 3:1). Through the labors of the Apostles in preaching the Gospel, local Churches appeared in all parts of the world, much as oases in the desert, and these Churches in turn comprise the One, Holy, Catholic and Apostolic Church, whose Head is Christ. The Church history tells us, that in 988, at the moment when the people of Kiev were being baptized in the waters of the Dnieper River, the Equal-to-the-Apostles Prince Vladimir prayed: “O God, look dawn from heaven, and behold, and visit, bless and nourish this our vineyard, which You have planted with Your right hand.” Thanks to his ardent labors, the Faith of Christ spread throughout the lands of Kievan Rus and beyond. Along with it, the peoples’ education and culture flourished, and numerous beautiful temples and monasteries were built, where even today Orthodox Ukrainians and Russians praise and glorify The Lord. Now, that we have entered the 2nd Millennium of Orthodox Christian Faith in the Ukrainian and Russian Lands, to our deepest regret, we have become witnesses to a bloody fratricidal war. Despite of the constant military operations and attacks and the disruptions of the civilian life, Orthodox Christians in both countries, Ukraine and Russia, continue to worship the Coming of Our Lord, born of The Most Holy Virgin Mary, in Bethlehem. My Dearly Beloved in the Newborn Lord, we in our Bulgarian Orthodox Diocese, like all the Orthodox Ukrainians and Russians, are recipients of the same spiritual legacy and ecclesiastical traditions of our pious ancestors. Just as the branch cannot bring forth fruit, if it does not remain on the vine (John15:4), so too, we cannot embody in our lives the spiritual legacy of our ancestors, if we do not remain one in our spiritual Mother – the Orthodox Church of Christ. My warm request to all of you now is: “Please, let us pray to the Newborn God-Child for peace in Ukraine, in Russia, and among the nations in the entire world!” It is through the Holy Mysteries that we partake of the never- ending wellspring of Goodness, and it is through pious living that we deepen our roots in the soil of the Church. Just as a seed which has fallen on fertile soil brings forth a rich harvest, so too, we who have been grafted to the Church of Christ through the Sacrament of Holy Baptism, and who remain within the holy enclosure of the Orthodox Church, are to bring forth a rich harvest through the example of our lives. Dearly Beloved in the Lord, fathers, brothers and sisters! I sincerely greet you with this day of great joy – the Feast of the Birth of Christ. May the grace of the God-Child born to us today remain with each one of you throughout the year, and continually bring you spiritual joy, renewal and a Blessed Orthodox Christian Life. During these holy days, let us all bring forth our pure and steadfast faith as a gift to the newborn Christ, and likewise give witness to this faith with works of love and mercy. Let us continually “grow in grace, and in the knowledge of Our Lord and Savior Jesus Christ. To Him be glory both now and forever. Amen.” (2 Peter 3:18). Have a Happy and Blessed New 2023 Year! With love in the Newborn God-Child, + (S) Metropolitan JOSEPH Den 1. september indleder vi det nye kirkeår. — 15. august fejrer vi højtiden for Gudsmoders Hensoven som den sidste fest i det ‘gamle’ kirkeår, og 8. september fejrer vi Gudsmoders Fødsel som den første i det nye. Kirkeåret indrammes således af Gudsmoder, Maria og af hendes liv fra fødsel til død. 11. September 1934 – 24. August 2022 Metropolit Kallistos (Ware), sov fredfyldt hen tidligt om morgenen, I Gudsmoders Beskyttelses Menighed læser vi Parastos for The Greek Orthodox Community of the Holy Trinity Oxford | ||